21. 9. 2009, Opatrný
"Nezabiješ" ve světle Starého zákona
Navigace: Katalog dotazů > Víra a život (život z víry) > Křesťanská etika, hřích
Nechápu pak tedy, když Bůh daroval Izraeli jeho zemi, jak slíbil jeho praotcům, jak mohl sám po nich chtít, aby všechny jejich původní obyvatele vybili, aby nikoho neušetřili. On jim samozřejmě říkal, že by je mohli svádět k uctívání model atd....Ale vždyť si sám protiřečí a znevažuje to, co dal za zákon.
Pak můžu přece i já chápat jeho zákon tak, že nezabiju nikoho z nenávisti, nebo proto, že ....., nevím, teď mě nic nenapadá, ale proto, že uctívá jinou víru nežli já, tedy víru v něco jiného nežli v jediného Boha, tak půjdu a zabiju ho a s ním všechny příbuzné atd., protože by mohli ohrozit mou víru a odvést mne od ní?!?!
Biblický popis není historickou zprávou
Dobrý den,
otázka použití násilí při obsazování Svaté země patří mezi nejtěžší témata Starého zákona. Předně je potřeba si uvědomit, že biblický popis není historickou zprávou. Příchod Izraelských kmenů byl patrně pozvolnější. Rozkazy vedoucí k násilí odrážejí pozdější situaci, a odráží se v nich nespokojenost Izraelitů věrných Hospodinu s chováním těch, kteří se přidávali ke kultům ostatních národů.
Tolik otázka historická. Jiná věc je, jak tyto texty číst jako slovo Boží. Předně platí, že zákaz vraždy je nezpochybnitelný, shoduje se na něm jak Zákon, tak Proroci a Ježíš ho ještě vyostřuje v tzv. Horském kázání (Mt 5-7).
Napětí s texty o dobývání země nás může pohoršovat nebo provokovat. To je ale správné, protože se nám tak Boží slovo dostává "pod kůži". Můžeme stále hledat, jak spojovat otevřenost k druhým s pevností vlastního postoje.
Církevní otcové řešili tento rozpor tak, že četli text alegoricky: je potřeba v sobě vyhubit hřích. Není to řešení celého problému, ale někdy může být takovýto přístup užitečný.
Kategorie otázky: Výklady jednotlivých pasáží Bible, Křesťanská etika, hřích