4. 9. 2007, Opatrný
Nečisté maso v bibli
Navigace: Katalog dotazů > Bible, jak číst, koupě, > Výklady jednotlivých pasáží Bible
Po přečtení celé kapitoly mám dojem, že Bůh neočistil všechny tvory k jídlu, ale že jen symbolicky zjevil Petrovi "nečisté maso", aby nedělal rozdíly mezi lidmi-(židé). Nádoba se poté vrátila na nebe a Petr z ní nejedl, přemýšlel a přišel na to, co mělo zjevení znamenat.
Jak jste si jisti, že tímto Bůh opravdu očistil všechny tvory? Mě to tak nepřipadá, prosím o vysvětlení.
Kultovní předpisy Starého zákona
V bibli najdeme více narážek na to, jak prvotní křesťané hledali svůj vztah ke kultovním předpisům Starého zákona. Netýkalo se to jen jídla, ale to je patrně nejnázornější problém.
Rozdíly mezi lidmi a rozlišování jídla spolu souvisí více, než by se mohlo zdát. To, že Petr nebude dělat rozdíly mezi lidmi, jak jste správně napsala, souvisí s tím, že bude ochotný sedět s každým u stolu, aniž by ho nutil vařit podle sebe. Židé, když dodržovali předpisy Zákona, nemohli jíst u jednoho stolu s pohany jejich jídlo.
Tento příběh odráží jeden pohled na věc, jiný najdeme v Pavlových listech, konkrétně Galaťanům 2,11-14. Když přišel Petr do Antiochie, nejdříve jedl s křesťany z pohanů maso koupené běžně na trhu, které ale mohlo být obětované řeckým bohům. Když ale přišli z Jeruzaléma křesťané ze židovství, začal se prvních stranit. Jídlo tak představovalo rozdělení a Pavel mu to vytkl. Jak celá věc dopadla ale nevíme.
Kultovní předpisy se týkají pouze židů, tak jsou popsány ve Starém zákoně a i nadále o tom nebylo sporu. Otázkou bylo, zda se člověk musí stát židem, aby mohl být křesťanem. A Pavel, stejně jako Petr ve Skutcích, ukazují, že ne.
Kategorie otázky: Výklady jednotlivých pasáží Bible