28. 1. 2010, Opatrný
Marie Magdaléna
Navigace: Katalog dotazů > Bible, jak číst, koupě, > Výklady jednotlivých pasáží Bible
Dobrý den,
není mi jasné, kdo je ve skutečnosti podle učení Církve žena označovaná v lidové mluvě jako Marie Magdaléna. Písmo svaté o ní hovoří jako o Marii Magdalské (Český ekumenický překlad). Zmínku o jejím jméně jsem našla u J 20, 1, Lk 8,2 a 24,10, u Mk 16,1 a Mt 28,1. Maria Magdaléna bývá označována jako prostitutka. Já jsem však v Písmu svatém našla pouze pasáž o hříšnici Lk 7, 36, kde není uvedeno její jméno a ani to, že by páchala hříchy proti 6. přikázání. V Luk 8, 2 je uvedeno: "Marie, zvaná Magdalská, z níž Ježíš vyhnal sedm démonů". Zajímá mne, jaké je učení církve o Marii z Magdaly (hovoří o ní nějaké církevní dokumenty a jaké). Za odpověď předem děkuji.
Tradice je nepodložená, ale ne zavrženíhodná
Dobrý den,
Církev nic neučí o tom, kdo to byla Marie Magdalská. Nechci tím říct, že by to byla nedůležitá otázka, ale řešení je v kompetenci historiků. Církev učí o věcech týkajících se cesty člověka k Bohu. Církevní dokumenty se tedy o Marii Magdalské nezmiňují a bohužel se mi nepodařilo najít žádné zajímavé čtení v češtině.
V dějinách máme řadu příkladů toho, že čtenáři bible začnou považovat různé osoby za jednu. Jen jeden příklad za všechny: v Novém zákoně vystupuje Jakub Zebedeův a Jakub bratr Páně. Přestože Jakub Zebedeův umírá již ve Skutcích 12,2, někteří církevní autoři jej ztotožňovali s Jakubem bratrem Páně, který později vystupuje ve Skutcích 12,17 a dále.
Podobně je na tom Marie Magdalská - někteří autoři (ne všichni) ji ztotožňovali s Marií, která pomazala Pánu nohy (Jan 12,3 a Lukáš 7,36) a také s ženou přistiženou při cizoložství (Jan 8). Příběhy spolu nemusí vůbec souviset, ale lidská snaha vytvořit si jasné představy o všech postavách v Bibli je dala dohromady.
O Marii z Magdaly toho víme velmi málo, v podstatě jen to, co jste vyjmenovala. Všechno si lidé domysleli, někdy s dobrým úmyslem, někdy ze snahy vytvořit senzaci.
Toto je pohled historický. Přitom to ale neznamená, že bychom tradici o Marii Magdalské jako kající prostituce museli zcela zavrhnout. Malíři i spisovatelé nám mohou při ztvárňování tohoto příběhu odhalit výsledky svého rozjímání o hříchu a obrácení.
Kategorie otázky: Výklady jednotlivých pasáží Bible