21. 11. 2011, Opatrný
Krutosti v knihách Starého zákona
Navigace: Katalog dotazů > Bible, jak číst, koupě, > Výklady jednotlivých pasáží Bible
Kristus , a podle Jeho vzoru i církev, nás učí, že Bůh je jediná dobrá bytost. Při četbě Starého zákona mám ovšem o tomto tvrzení silné pochybnosti. Pochopil bych, i když s obtížemi, že Jahve dal Izraelitům příkaz vyvraždit dospělé obyvatele některých měst v Palestině. Jistě byli nasáknutí pohanskou modloslužbou a hrozilo nebezpečí, že noví přistěhovalci budou od počátku vystaveni pokušením ze strany starousedlíků. Jako otec dvou dětí ovšem naprosto nechápu, proč do onoho příkazu byly zahrnuty i malé děti. Ty přece nikoho neohrožovaly a bylo je možno vychovat v pravé víře. Tenkráte se Jahve neřídil přáním "nechte maličké přijíti ke mně"? Je jistě pravda, že mravy byly tehdy kruté a nikdo se s nikým nemazlil, musel však Jahve přistoupit na tehdejší zvyklosti? Kde se zde ukázala jeho dobrota??
Vyjádřím se naprosto otevřeně - v této oblasti nevidím žádný rozdíl mezi Jahvem a Herodem. Izraelitům vyvraždění původních obyvatel tak jako tak neprospělo, od Hospodinova učení se permanentně odchylovali. Podobně zbytečně nechal Herodes vyvraždit mnoho dětí (dle některých nekanonických zdrojů až 700). Kdesi jsem se dočetl, že Bůh je pánem života a může s ním disponovat podle své libovůle. Je to jistě jeden z možných náhledů. Nicméně se mi silně příčí likvidace nevinných, ať Petrem či Pavlem. Co s tím...?
Rozlišit rovinu historickou a rovinu textu
Dobrý den,
krutosti v knihách Starého zákona jsou jednou z největších překážek pro čtení bible. Může ale pomoci, když rozlišíme rovinu historickou a rovinu textu. Víme, že z pohledu historie neprobíhalo osidlování Kanánu tak, jak se o něm mluví ve Starém zákoně. Obyvatelstvo se mísilo postupně, celý proces trval mnohem déle, než by se mohlo zdát. Smyslem textu není tedy popsat historickou zkušenost. Ony tvrdé výzvy zaznívají v době, kdy se víra v Hospodina mísí s vírou v různá okolní božstva. Věřící jsou pobízeni, aby byli důslední a ani v náznacích nedělali kompromisy mezi svou vírou a pohanstvím.
Co se týče druhé části otázky, sám bych se neodvažoval moc jednání Izraelitů posuzovat. To, co čteme v bibli, je totiž kritika do vlastních řad. Bylo by nespravedlivé nějakou skupinu negativně hodnotit právě na základě její sebekritiky.
Pokud byste si chtěl k tématu násilí na stránkách Starého zákona přečíst víc, doporučil bych knihu Jana Hellera a Martina Prudého Obtížné oddíly knih Mojžíšovych
Kategorie otázky: Výklady jednotlivých pasáží Bible