8. 1. 2008, Opatrný
Katedrála sv. Víta v Praze - navrácení?
Navigace: Katalog dotazů > Církev, společenství křesťanů > Dějiny církve, výhrady k církvi
Kostely byly stavěny jako místo bohoslužby
Posílám Vám pár slov jako podklad k Vašim případným úvahám, ne jako nějaký převeliký rozbor.
1. Když někdo někomu něco ukradne (v tomto případě stát katedrálu v padesátých létech) a nevrátí, je poněkud divné říkat, že by se ti dva přeci měli dohodnout. (A kdybyste věděla něco z blízka o dosavadním "domlouvání" o užívání katedrály, totiž o vcelku jednostranném diktátu Hradu, nedělala byste si iluze vůbec)..
2. Kostel a zejména katedrála byly stavěny z důvodů víry, jako místo bohoslužby (a posledního odpočinku českých králů), katedrála je pak výslovně "kostel biskupův". Pokud se stane taková stavba národním symbolem, je to sice hezké, ale je to význam dodatečný, ne primární.
3. Vidět věc tak, že jde hlavně o peníze, není nápad z nejlepších.
4. No a církvi jde o to, že kradenou věc je třeba vrátit a že kostel pražského biskupa a českého primase není v prvé řadě národní a kulturně-turistická památka, kde se také eventuelně mohou slavit bohoslužby, ale kostel, místo slavení eucharistie, prostor, o jehož využití se stará a rozhoduje církev, a místo "katedry biskupa" (odtud také název "katedrála"), který si jistě také mohou turisté prohlížet (a na jeho údržbu případně přispět).
5. Bude zřejmě skutečností, že pro mnohé zúčastněné jde v celé věci také o symbol střetu postojů: "jsme přece svobodní", resp. "doba komunistické zvůle je přece už pryč" versus "my, státní úředníci, jsme tu páni!". ("Pokřikování ulice" nechávám stranou, to bylo a je vždycky.)
Zdravím Vás P. Aleš Opatrný, Th.D.
Kategorie otázky: Dějiny církve, výhrady k církvi