9. 2. 2009
Je určité léčitelství slučitelné s křesťanstvím?
Navigace: Katalog dotazů > Alternativní směry - léčitelství, reiky, terapie,....
Vážení,
velmi si cením vašich vebových stránek a občas na nich hledám cenné inspirace pro svůj duchovní život. Čtouc však Vaši reakci na dotaz ohledně léčitelství (http://otazky.vira.cz/otazka/Lecitel-ano-ci-ne.html), nestačila jsem údivem kroutit hlavou.
Jsem katolická křesťanka - konvertovala jsem roku 2005 ve svých 21 letech běhemsvého studia historie, a víra mi na mé cestě životem velmi pomáhá. Nepovažuji však za neslučitelné s vírou navštěvovat dobrého léčitele. I já jsem se po vyčerpání možností běžných lékařských postupů a konstatování, že s mými gynekologickými problémy se zkrátka nedá nic dělat, v bezradnosti obrátila na jednu bylinkářku, která sice nevychází přímo z křesťanských kořenů, ale věří v Boha, a její pokora, práce s psychikou a úcta ke svobodě člověka, podpora k samostatnosti a odpovědnosti pacientů za jejich život, podpora té duchovnosti pacientů, která je jim vlastní, je skutečně k Uzdravení vedoucí.
Je to běh na dlouhou trať, a předpokládá to aktivní účast pacienta na práci se sebou samým. Její přístup mi mj. otevřel v mnohých směrech i hloubku katolické liturgie a pomohl k hlubšímu vhledu do tak nelehkých věcí, jako je podstata dědičného hříchu, Božího milosrdenství, Důvěry v Boha, zpovědi atd. - ač ona sama žádné "učení" nešíří. Přístup této bylinkářky k nemoci a jejímu léčení je vpodstatě stejný jako u Eliase Velly (Ježíš - lékař těla a duše) či Anselma Grüna.
Proto nemohu souhlasit s Vaším tvrzením, že všichni léčitelé jsou v podstatě okultisté, naopak má zkušenost je taková, že Bůh nám k uzdravení může pomoci právě skrze léčitele. Rozhodně netvrdím, že všichni, kdo si říkají léčitelé, čerpají své schopnosti z Boha. Ale jsou i takoví - Duch svatý vane kudy a jak chce. Jistě je vždy třeba zkoumat, odkud Vítr vane, stejně jako např. při poslechu kázání v kostelích, která - bohužel - nejsou vždy zdařilá.
Chtěla jsem Vám tímto sdělit svou naveskrz pozitivní zkušenost s jednou konkrétní léčitelkou a přimluvit se za to, aby na Vašich jinak tak inspirativních stránkách nezůstal trčet onen paušální odsudek léčitelství a jeho přiřazení k okultismu.
Pro úplnost ještě dodávám, že léčitelka, s níž mám aktuální velmi dobrou zkušenost - a nejen já, ale i mnoho dalších bez rozdílu vyznání, včetně katolíků, léčí bylinami a diagnostikuje především pomocí obrazu oční duhovky (irisologie).
Jsem zvědavá na Vaši reakci na mou zkušenost.
Osobní zkušenost by neměla být jediným kritériem našeho posuzování
Dobrý den,
děkujeme za Váš podnět. Článek, o němž se zmiňujete, je jen jeden z řady, které se na webu vira.cz objevily. Žádný z oněch článků však netvrdí, že všichni léčitelé jsou okultisté. Zároveň ale obvykle varují, protože opravdu těžko tušit, odkud síla, kterou daný člověk léčí, pochází. V českých podmínkách, kdy nelze v nejmenším tvrdit, že by většina léčitelů byli křesťané, je to napováženou o to spíš.
Jsem ale přesvědčen, že okultismus, případně bílá magie, kterou lze u některých léčitelů opravdu předpokládat, není jediným důvodem, proč být k léčitelství a tzv. alternativní medicíně nedůvěřivý. Většina metod, které se vydávají za alternativní, zdravé, holistické, homeopatické apod. je buď nepodložená, nebo přímo proti zdravému rozumu, či dokonce přímo lživá. To je ovšem i případ iriso- či iridologie (vládnete-li angličtinou, doporučuji např. http://www.mather.infomedia.com/reality/confessions.html). Nejedná se přitom o paušální odsudek (kdo by zavrhoval staletou zkušenost našich babiček s bylinkami), jen o výzvu ke kritickému pohledu, tj. snaze rozlišit, oč se jedná.
Tím se nestavím proti Vaší dobré zkušenosti s onou paní, ale spolu s takovým sv. Augustinem jsem si jist, že je potřeba rozlišovat mezi člověkem, a tím, co onen člověk dělá (Augustin tedy říká: Bůh nesnáší hřích, miluje hříšníka). To, co není pravdivé, samozřejmě nemůžu mít v lásce: člověka ovšem ano. A v případě iridologické "diagnostiky" doporučuji sehnat si další materiály, které Vám pomohou rozlišit, zda této "metodě" lze věřit, či nikoli. To, že k oné paní chodí lidé bez rozdílu vyznání, "i katolíci", to není podstatné kritérium: pravda se nezakládá na shodě těch, kdo něco tvrdí či dělají.
Na skutečné cestě s Bohem pak přeji mnoho požehnání,
s pozdravem
-mat-
Kategorie otázky: Alternativní směry - léčitelství, reiky, terapie,....