27. 5. 2009, jipe
Extrém víry - kam až může zajít evangelizace?
Navigace: Katalog dotazů > Církev, společenství křesťanů > Evangelizace
Dobrý den,
viděl jsem ukázku z dokumentu o některých křesťanských skupinách http://www.csfd.cz/film/251596-jezis-je-normalni/videa/ a jsem z ní mírně řečeno rozladěn. Podle mne to vůbec není v pořádku a je to v rozporu s učením Ježíše i s dobrým svědomím. Ale třeba ne....
Kam až může jít víra a evangelizace? Platí i v otázkách víry pravidlo zlaté střední cesty nebo chci-li do božího království musí má víra být extrémní.
Spíše než jednoznačnou odpověď uvítám i zamyšlení nad tímto či odkazy, zda v Bibli se někde řeší i "viny" víry. Tzn. jak může víra ubližovat a na co si dát pozor. Myslím, že toto téma je na křesťanských serverech opomíjeno.
Děkuji
Vsaďte na střízlivou reflexi osobních zkušeností a na Boží pomoc
Mily ...
díky za podnětný dotaz, ke kterému by skutečně stálo za to udělat kvalitní diskuzi. Já se zde pokusím stručně komentovat, co k tomu říká církev, a to bez nároku na vyčerpání tématu.
Při hledání vyvážené odpovědi se podívejme do současných dokumentů katolické církve, které jsou opřeny na jednu stranu o bibli jako celek a na druhou stranu o zkušenost života Božího lidu uprostřed světa. Jedním z nejdůležitějších principů, který v katolických instrukcích pro evangelizaci a výchovu ve víře (např. Všeobecné direktorium pro katechizaci z roku 1997) najdeme, je princip dvojí věrnosti: Bohu a člověku. Víra a láska nás vede jednak k věrnosti k pravdě, kterou zjevil Bůh (o sobě, o člověku, o světě), a jednak k respektu ke konkrétnímu člověku s jeho důstojností a svobodou.
Zanedbání jedné z těchto "věrností" vede buď k převálcování a deformaci člověka nebo zas k omezenému pojetí Boha, který se pak stane bezvýznamným bůžkem v panteonu jiných božstev jako jsou požitek, sláva a moc. V bibli najdeme především případy nevěrnosti Bohu, kdežto v dějinách náboženství, zvláště pokud je čteme optikou dnešní citlivosti pro důstojnost lidské osoby a lidských práv, najdeme řadu případů zla ve jménu Boha a víry v něho.
Jsem přesvědčen, že i na počátku každého extrémního řešení je snaha vypořádat se s rozporem mezi dobrem a zlem a každému uvědomělému křesťanovi jde o překonání schizofrenie mezi vírou a životem. Jsme-li však postaveni před příliš jednoduché a zaručené řešení, mělo by nám to být podezřelé. Jednostrannosti jsou zavádějící a mohou se stát nebezpečnými a kontraproduktivními. Uvedené video je toho výstižnou ilustrací.
Dokáži si představit, že na evangelizaci tohoto typu mohou být v podstatě tři typy reakcí. Jednak typická reakce českého ateisty, který si v tom najde utvrzení svých předsudků o tom, že náboženství je škodlivé a křesťané jsou pomatenci nebo podvodníci, případně obojí. Jinou reakci bude mít zřejmě většina členů tradičních křesťanských církví, kteří se nad tím pohorší nebo i rozčílí. Najdou se však také jedinci, kteří tím budou v rámci svého existenciálního hledání duchovního zázemí zasaženi a dost podstatně jim to změní život.
Tento fenomén před nás staví celou řadu otázek nesnadných i pro odborníky: jak rozlišit, zda tu jedná skutečně Bůh, zda tu nejde o nepřípustnou manipulaci, zda celkové účinky těchto metod přivádějí člověka ke zdravému a zralému křesťanství, apod. Bible říká, že strom se pozná po ovoci. Ale dokážeme vždy spolehlivě poznat ovoce dobré a špatné? Dokážeme ve svém životě citlivě rozeznávat, co vede k pokoji, a tou cestou se také vydávat?
Abychom se dobrali aspoň nějakého závěru, navrhuji v konfrontaci s tímto fenoménem vsadit na střízlivou reflexi založenou na dosavadní osobní životní zkušenosti i na Boží pomoci. Nezapomeňme do kritiky zahrnout i sebe a v moudrosti se poučit se z horlivosti i chyb druhých. Nakonec nade všechno mějme lásku a svěřujme se navzájem Bohu v modlitbě. On je větší než naše nedokonalosti.
Kategorie otázky: Evangelizace