13. 1. 2018, zdl
Co se myslí pojmem „láska k církvi"?
Navigace: Katalog dotazů > Církev, společenství křesťanů
Milá redakce, studuji historii a v jejím rámci mě zajímají církevní dějiny. , Jako ateista ale mívám občas problém s podchycením určitých pojmů.
Proto bych chtěla poprosit o vysvětlení, co přesně má katolík na mysli, když hovoří o lásce k církvi. Napadá mě samozřejmě celá řada interpretací, které se odvíjejí od různých významů slova církev. Zdá se mi, že v tomto kontextu "církev" znamená prostě společenství těch, kdo se hlásí ke Kristu.
Na druhou stranu mám dojem, že přinejmenším u některých osobností znamená "láska k církvi" spíše lásku k římsko-katolické instituci, tzn. hlavně duchovenstvu, včetně její činnosti a projevů (obřady a tak dále). Nebo se Vaše láska se vztahuje ještě k jiné náplni slova církev? Případně: je možné, že každý věřící myslí pod slovem církev jinou její podobu?
Už jsem se ptala svých kamarádů katolíků, kteří mi ale dali nejistou odpověď s doporučením, ať se zeptám i jinde, což tímto činím. :)
A pokud mohu poprosit ještě o jednu odpověď: Co přesně si mám představit pod definicí církve jako "mystického těla Kristova"?
Pokud katolík mluví o lásce k církvi, má na mysli spíše církev jako celek – tedy Krista jako hlavu a lidi jako tělo
Jak správně tušíte, může si pod tímto pojmem představit každý něco trochu jiného. Proto bude vždy nutné pátrat po kontextu každého takového vyjádření (kdo, kdy, v jakých okolnostech jej pronesl nebo napsal).
V obecné rovině bych řekl, že pokud katolík mluví o lásce k církvi, má na mysli spíše církev jako celek – tedy Krista jako hlavu a lidi jako tělo. To je to, co se myslí „mystickým tělem Kristovým“. Více se dočtete v 1. listu Korintským, 12. kapitole (třeba zde ).
Domnívám se, že jen těžko by někdo miloval církev jako instituci nebo by mluvil o lásce k církvi a měl tím na mysli hlavně duchovenstvo. Pokud někdo miluje církev, tak ji jen stěží bude vnímat jako čistě lidskou organizaci. A vystupuje-li třeba na obranu papeže a duchovenstva obecně, bude to primárně proto, že je přijímá jako nástupce Ježíšových apoštolů.
Narazíte-li na vyjádření o lásce k církvi, která z kontextu vypadají, že se vztahují k papeži, duchovenstvu nebo církvi jako lidské instituci, myslím, že se nespletete, pokud je budete chápat jako vyjádření lidí, kteří za touto lidskou stránkou církve vidí tu božskou – to, že církev utvořil Boží Syn, vybral si své první spolupracovníky a dal jim pokyn, aby odpouštěli hříchy, křtili a aby mu získali za učedníky všechny národy. On dal učedníkům svého Ducha svatého, který církev vede, aby se nakonec všichni shledali v domě jeho Otce.
Pokud zůstaneme čistě v lidské rovině církve jako společenství věřících nebo v užším smyslu církve jako duchovenstva, nemůžeme vyjádření o lásce k církvi správně pochopit.
Kategorie otázky: Církev, společenství křesťanů
Související texty k tématu:
Křesťanství:
- Křesťanská víra - základní pohled
- Jsou křesťané nějaká extratřída?
- Karikatury Boha
- Bůh nás miluje bez podmínek
- Bůh není ´někde v nebi´
- ´Křesťanství jako berlička´
- Co je pokladem věřícího člověka
- Jak nejlépe realizovat sám sebe
- Další texty k tématu křesťanství zde