12. 1. 2011, pah
Církevní školy? Jaký smysl má jejich existence?
Navigace: Katalog dotazů > Církev, společenství křesťanů > Dějiny církve, výhrady k církvi
V diskusních příspěvcích na serveru iDnes.cz jsem si přečetl vyznání debatérky, sdělující, že byť je absolventkou církevní školy, je stále nevěřící. Ptám se, jaký smysl má existence církevních škol, nejsou-li jejich pracovníci schopni zasít semínko víry do studentů v průběhu několika let studia? I zde platí slova Kristova: po jejich ovoci je poznáte.
Vykazují-li školy takové výsledky, pak jsou peníze do nich zbytečně investované. Z pohledu katolíka je takové školství k pláči, viděno optikou nevěřícího k smíchu. Co dělají církevní orgány, pověřené dozorem nad úrovní výchovy?
Kristus měl také problémy se svými Dvanácti
Co se týče církevního školství, jistě bychom byli všichni rádi, kdyby z církevních škol vycházeli samí kovaní křesťané. Tak to ovšem nefunguje. Škola není výrobna na křesťany. Ani komunistům se nedařilo vychovat ve svém vzdělávacím a výchovném systému generace samých komunistů. A nemůže se to ani podařit nám. Kristus měl také se svými Dvanácti problémy a jeden z nich ho dokonce zradil. Domnívám se, že účelem církevního školství je nabízet kvalitní vzdělání a výchovu. Ale žádný učitel ani spirituál nemůže studenta donutit k víře. To je věc rozhodnutí každého člověka. A konec konců nevíme, jak takového člověka ovlivní jeho vzdělání a výchova v průběhu celého života. Nejdůležitější ze všech zkoušek je zkouška z eschatologie, otázky smrti a soudu, a ta je na samém konci života.
Kategorie otázky: Dějiny církve, výhrady k církvi