4. 9. 2012, tob
Celibát? Rozpor s Biblí.
Navigace: Katalog dotazů > Církev, společenství křesťanů > Dějiny církve, výhrady k církvi
narazil jsem na zdůvodnění, proč není v katolické církvi možné kněžské svěcení žen. Hlavním důvodem je odvolání se na Ježíše Krista, který povolal dvanáct apoštolů a na novozákonní tradici (Skutky apoštolů). Chtěl bych se zeptat, proč se v tomto případě církev odvolává na Bibli a proč se naopak v případě kněžského celibátu Biblí neřídí? V Pavlových listech se píše, že biskup má být jen jednou ženatý. Proč současná církev nepřipouští zdobrovolnění celibátu?
Kněžský celibát jako církevní požadavek
Dobrý den,
máte zřejmě na mysli třetí kapitolu prvního listu Timoteovi. Mám za to, že z textu nevyplývá pro biskupa nutnost být ženatý. Samotná formulace „jen jednou ženatý“ nabízí více výkladů. V kontextu celé kapitoly i dalších Pavlových listů (1 Kor) považuji za obhajitelný přibližně tento výklad:
V prvních generacích tvořili církevní obec převážně dospělí konvertité. Společenství potřebovalo ze svého středu generovat biskupy a další služebníky církve a minimálně z důvodů, o kterých mluví Pavel, nemohlo jednoduše ignorovat minulost těchto lidí. Požadavek „jen jednou ženatý“ tak vede mnohem více k zákazu vkládat ruce na muže, kteří nemají v pořádku svůj partnerský život, než k odmítání „zřeknutí se pro nebeské království“ (srv. Mt 19,10-12).
Římskokatolická církev chápe kněžský celibát jako církevní požadavek. Jako takový sice nemusí být striktně doložený Písmem svatým, ale pochopitelně s ním nesmí být v rozporu. Jsem přesvědčený, že není faktický rozpor mezi církevním požadavkem celibátu a poselstvím 1 Tim.
Kategorie otázky: Dějiny církve, výhrady k církvi