22. 2. 2008, Opatrný
Byl Mojžíš skutečná postava?
Navigace: Katalog dotazů > Bible, jak číst, koupě, > Výklady jednotlivých pasáží Bible
Ale přesto si spoustu věcí nedokážu srovnat. Proč se v evangeliu "Proměnění Páně na hoře " píše, že s P. Ježíšem rozmlouvali Mojžíš a Eliáš? Jaký by to mělo smysl, když by Mojžíš byl jen mytická postava?
Nedávno jsem četla knihu "Objevování Bible". Po přečtení jsem byla dost zmatená. Moc Vám prosím o vysvětlení.
I kdyby žádný Mojžíš nežil, problém mé víře by to nedělalo
Vaše otázka je dost komplexní, je tedy těžké na ni stručně odpovědět. Zprávy o Mojžíšovi jsou bezpochyby jiného charakteru než třeba o Adamovi a Evě, jejichž příběh se odehrává jakoby v každém z nás. Na druhou stranu nejsou ale vyprávění o Mojžíšovi takovým záznamem, jako zprávy o králích v 2. knize královské. Proto zde může být víc názorů.
Nemám důvod se domnívat, že by žádný Mojžíš nežil, ale i kdyby, problém mé víře by to nedělalo. Je důležité si položit otázku, co vlastně znamená tvrzení, že je Mojžíš jen mytická postava: že se tak nikdo nikdy nejmenoval? že neproběhl odchod Izraelitů z Egypta (pokud totiž ano, někdo je musel vést, ať už se jmenoval jakkoliv? nebo že ne vše, co se o této postavě v bibli vypráví, proběhlo přesně tak? Poslední význam by příliš nevadil, jak sama pěkně píšete, v bibli čteme o vztahu Izraelského národa k Bohu a vztahu Boha k lidem.
O Mojžíšovi se skutečně nikde nemluví, ale to příliš neznamená. Faraonové ho nemuseli považovat za někoho důležitého, případně mohli zatajit svůj neúspěch (například stéla faraona Merenptaha ze 13. stol. před Kristem, která jako první zmiňuje Izrael, vlastně říká, že byl Izrael zničen - což je spíše propaganda, která nás upozorňuje, že začal být důležitý).
Proměnění Páně na hoře je vlastně mystický zážitek ukazující, že Mojžíšův zákon a proroci (Eliáš) mluvili o Kristově utrpení a vzkříšení. Opakuji, že není důvod se domnívat, že Mojžíš nežil, ale i kdyby, osobně tu problém nevidím.
Knihu, o které píšete, jsem nečetl, ale teď jsem se na ni podíval. Předně pojednává o dost odborných otázkách, na které nemají všichni vědci stejný názor. Navíc je od archeologů a ne biblistů, což znamená, že má důrazy někde trochu jinde. Archeologické nálezy jsou sice "hmatatelnější" než literární prameny, ale zase vypovídají, až když je někdo interpretuje. Nejsou tedy zase tak nezvratné, jak se to někdy podává.
A co se příběhu o vyvedení z Egypta týče, většina badatelů asi dnes souhlasí s tím, že se vyprávění o něm zformovalo až někdy v 7. stol. To ale znamená, že tehdy bylo toto téma obzvláště oblíbené, ale nevylučuje přece, že se tato událost o několik století dříve odehrála. Mimochodem pro věrohodnost příběhu mluví to, že Mojžíš je varianta egyptského jména.
Dobrých knih o dějinách Izraele myslím v češtině moc není, napadá mne teď Kurt Schubert: Bible a dějiny (nemám ji ale při ruce, abych se podíval, kolik je tam zrovna k tomuto tématu).
Děkuji za trpělivost s dlouhou odpovědí, snad v ní bylo to podstatné.
Kategorie otázky: Výklady jednotlivých pasáží Bible