VÍRA JE ANTÉNA
DO NEVIDITELNA

Víra je zde na zemi jediným běžným prostředkem pro křesťana, jak získat anténu do neviditelna, to jest do pravé skutečnosti. (Abbé Gaston Courtois)



JE SNAZŠÍ
NEVĚŘIT ?

Tvrzení, že snazší je nevěřit, je relativní. Snad je to snadnější v tom smyslu, že je snadné uvolnit se z vazeb víry a říci: Nebudu se namáhat, mě to obtěžuje, odložím to. Toto první rozhodnutí je možná snadné. Ale žít s takovým rozhodnutím už vůbec tak jednoduché není. Žít bez víry znamená, že život člověka se ocitne beze smyslu a že si pak přece jen hledá jiné opěrné body. Život bez víry je složitý. (Joseph kardinál Ratzinger)



KOLIK EXISTUJE
CEST K BOHU?

Tolik, kolik je lidí. Neboť i v rámci stejné víry je cesta každého člověka naprosto osobní. Kristus řekl: „Já jsem Cesta“. V tomto smyslu existuje nakonec jedna cesta a každý, kdo jde k Bohu, je nějakým způsobem i na cestě Ježíše Krista. To však neznamená, že jsou všechny cesty stejné. (Joseph kardinál Ratzinger)



VĚŘÍM,
PROTOŽE SE MODLÍM

Jednoho velikého teologa se před jeho smrtí ptali, čím to je, že on - při tolika vědomostech a tak hluboké znalosti světa - stále věří. On jim odpověděl: „Věřím, protože se modlím“ (Miloslav Máša)



POKUS
VÍRY

Zkušenost potvrzující víru je možná jen tehdy, když nestojíme mimo; pravdivost víry můžeme prožít, jen když do ní vstoupíme a sami s ní učiníme pokus. (Walter Kasper)



KRIZE
VÍRY

S heslem „krize víry“ musíme zacházet opatrně. Slovo „krize“ má v hovorové řeči jednostranně negativní zvuk - znamená totéž co zkáza. V původním slova smyslu však krize znamená „situace rozhodnutí“. V kritické situaci přestávají platit dosavadní struktury a formy. Tím se uvolňuje prostor pro svobodu a vzniká možnost jednání. Krize tak může vést jak ke zkáze, tak také k obnově a hlubšímu porozumění víře. (Walter Kasper)



VÍRA
NENÍ VÝKON

Víra není žádný výkon, nýbrž vzdání se výkonu, úplné vyprázdnění pro Boha, abychom tak mohli být zcela naplněni jím. (Walter Kasper)



VÍRA
JE PROJEKT

Víra je základní rozhodnutí a totální projekt člověka, ve kterém člověk nalézá Boha a tím také sebe, svůj život, druhé a celou skutečnost. (Walter Kasper)