Když slyšíme „učit se zpaměti“ napadne nás: „k čemu memorování?“ Snad slovíčka, nebo násobilku. Ve středověkém myšlení však učení se zpaměti sahalo mnohem dál, než k násobilce. Znamenalo přenášení myšlenek z rozumu do srdce. Tuto metodu, zaměřenou na změnu směru života člověka Benedikt označoval slovem hágá. Její snahou bylo dosáhnout, aby člověk celou svou osobností stál v Boží přítomnosti.
Stát před Bohem - ne nutně prosit o něco nebo vůbec mluvit slovy - znamená vstoupit do osobního vztahu s ním, takříkajíc "tváří v tvář". "Stát v srdci" pak označuje vztah, který pramení z hlubokého centra naší osobnosti, kde můžeme být přímo v Boží přítomnosti a otevírat se Boží lásce. Mezi rozumem, citem a vůlí už není třeba rozlišovat. Jde o postoj neustálé modlitby, aby naše společenství s Bohem nebylo jen příležitostným cvičením, ale rysem celé naší bytosti.
Učení se zpaměti také znamená obohacování současného života spojením s velkými mozky a srdci minulosti. V tomto procesu pak mozky a srdce mluví k sobě navzájem, což je vlastně jednou stránkou toho, čemu křesťané říkají "společenství svatých". Dnes se velice podceňuje hodnota dědictví duchovních velikánů, jako byli Augustin, Bernard z Clairvaux, František z Assisi, Terezie z Ávily, Jan od Kříže… Také zapomínáme na vklady velkých umělců s jejich uctíváním Boha - na J.S. Bacha, L. van Beethovena a Amadea Mozarta, Albrechta Dürera a Rubense.
***
Se svolením zpracováno podle knihy: Touha, kterou vydalo Návrat domů.
Několik kapitol z této knihy naleznete zde.
19. 7. 2004
Učení se zpaměti znamená i přenášení myšlenek z rozumu do srdce...
Související texty k tématu:
Organizace času a práce
- Práce - smysl, význam a organizace Ani mohutné pilíře nebudou mít smysl, když most na nich spočívající nepovede k žádnému břehu, k žádnému cíli.
- Bez časového řádu v nás narůstá stres a nespokojenost S rozvojem techniky jsme se odpoutali od přirozeného řádu přírody.
- Dá se život plánovat? Videoseriál "Víra do kapsy" Má si křesťan život plánovat nebo má jen čekat na Boží volání? Jak skloubit dar času a svobodné volby?
- Dělat co je v našich silách, nestačí Do dřevařské firmy přišel muž žádat o práci. Nabídli mu dobrý plat a lepší podmínky než jinde. Prvního dne se přihlásil u mistra. Ten mu dal sekeru a přidělil mu kus lesa...
- Jak dobře zacházet s časem Promarněný čas s sebou přináší pocit prázdnoty. Existuje jedna osvědčená a moudrá pomůcka pro ime management...
- Jak hospodařit s časem v napětí a shonu života Jak ovládat a zastavovat čas
- Je prospěšné respektovat svůj vnitřní rytmus Dnes často pracujeme přespříliš a jsme pak vyhořelí. Nemáme míru mezi aktivitou a klidem. Naopak mít svůj určitý rytmus je prospěšné. I příroda má svůj rytmus a každý člověk…
- Kdo se modlí, nemarní čas Modlitba je mocnou vnitřní vzpruhou, která nás přivádí k tomu, abychom svému jednání dali správný směr.
- Pracuj kousek po kousku Při pohledu na množství práce nás mnohdy už dopředu opouštějí síly
- Rovnováha mezi prací a soukromým životem Své povolání dokážeme plně uskutečnit pouze tehdy, když se v něm sami beze zbytku nevydáme
- Zabírají nám životní prostor nedůležité věci? Jednoho dne přisel do třídy učitel filozofie. Když se studenti usadili, vzal ze šuplíku nádobu a naplnil ji až po okraj kameny.
- Zachová-li člověk řád, nedostane se do zmatků Jak organizovat čas, práci a život
- Zdrojem workholismu je absence ideje neboli cíle Marné je časně vstávat, dlouho vysedávat u práce, jíst chléb námahy (Žl 127, 1-2)