Být rodičem je náročné. Je to prostě tvrdá práce a musíte být velmi pružní, abyste zvládli plnění mnoha dílčích rolí, do nichž se jako rodiče dostáváte. Čím lépe se do každé z nich dokážete vžít, tím lépe ovlivníte život svého dítěte. Podívejme se nyní společně na některé z těchto rolí:


UČITEL / INSTRUKTOR

Občas budete v roli učitele či instruktora. Budete svému dítěti pomáhat v získávání nových a v tříbení již získaných dovedností. V této roli mu budete občas muset podat pomocnou ruku a potom ho nechat zkoumat a objevovat vlastními silami. Samozřejmě se nemůžete chovat jako špičkový fotbalový instruktor, který své mužstvo nutí k maximálnímu nasazení, řve na ně a honí je do úmoru. Zkuste se na sebe dívat spíš jako na porodního instruktora.

Zrození je obvykle přirozený proces a vy jste tu proto, abyste při něm asistovali a pomáhali. Přitom objevujte, o co se vaše dítě zajímá, co ho upoutává, co se chce naučit. Když s ním komunikujete, soustřeďte se na to, co již zná a co poznat chce. Nejprve své dítě požádejte, aby vám ukázalo, co už ví. Potom se můžete zeptat, co znát chce nebo potřebuje, a potom mu to ukažte. Poskytněte dítěti příležitost učit se metodou pokusu a omylu. Vítejte jeho otázky.


RÁDCE / MUDRC

V další roli se budete projevovat jako rádce a mudrc. Zkuste si sami sebe představit jako herce v nějaké hře. Nemáte ale hlavní roli – vaše role je podpůrná. V této roli hledáte cesty, jak dítěti pomoci zjistit, co už zná. Všichni máme určitou představu o tom, co rádce je a co dělá. V této roli však spíše ujasňujete otázky, místo abyste dávali odpovědi. Pomáháte v osvětlování témat. To je obtížné. Když většina z nás vidí, že dítě s něčím zápasí, nebo když se nám zdá, že mu něco nedochází, máme tendenci ho nějak vysvobodit. Jindy zase dáme průchod své frustraci a podráždění. To v dítěti ubíjí touhu učit se. Zlaté pravidlo v tomto případě zní: „Ovládej se, ovládej se, ovládej se!“ Nechte své dítě objevovat jeho schopnosti. Zejména pro děti mezi jedenáctým a devatenáctým rokem je tato role velmi důležitá, protože v tomto období děti zkoumají dříve přijaté hodnoty a setkávají se tváří v tvář s protichůdnými hodnotovými systémy ve značně intenzivnější míře než dosud.

Pamatujte, že možná uslyšíte výroky, které nechcete slyšet. Možná budete mít sklony dítě okamžitě opravit nebo převálcovat a přinutit je věřit tomu, co od něho očekáváte. Nedělejte to! Nebude to fungovat. Vaším úkolem je pomoci dítěti nacházet odpovědi kladením otázek. Pomozte mu hledat pravdu.


OCHRÁNCE / ADVOKÁT

Další role, do níž se dostanete, je role ochránce a advokáta. Je to pravděpodobně velmi přirozená role. Jste svému dítěti oporou, obzvlášť když prochází krušnými chvilkami. Být obhájcem znamená věřit svému dítěti a jeho dobrým záměrům. Necháte ho vypořádat se s pochybnostmi a zakoušet důsledky jeho činů. Když dítě udělá chybu nebo něco nesprávně vyhodnotí, nechráníte ho, ale pomůžete mu poučit se z toho a věříte, že příště už to zvládne jinak. Chráníte své
dítě před trvalým pocitem viny a před ostatními, kteří by mu nedali další šanci. Soustředíte se více na záměry než na činy. Pokud se chová nesprávně, promluvíte s ním o tom, v čem příště své chování změní.


ZAOPATŘOVATEL / PODPOROVATEL

Konečně se dostáváme k roli zaopatřovatele a podporovatele. Rodiče jsou těmi prvními, kdo dítě zaopatřují všemi základními potřebami, jako je potrava, oděv, přístřeší a zdravotní péče. Asi byste užasli, kdybyste věděli, kolik rodin, které si toto všechno mohou dovolit, své prostředky místo toho z různých důvodů investuje jinam. Rodiče vždy nějakým způsobem poskytují svému dítěti zaopatření, ale podpora znamená, že v období několika let dítěti pomáháte dorůst k samostatnosti, aby vás už nepotřebovalo. Takto reagujete, když vaše dítě potřebuje povzbudit sebedůvěru. Věříte v jeho schopnosti, a když doroste do věku dospívání, připravili jste ho na vstup do dospělosti.


***

Se svolením převzato z knihy: Průvodce křesťanským rodičovstvím, kterou vydalo Samuel, Biblická práce pro děti. Několik kapitol z této knihy naleznete zde