i ty chybující
Nemodlit se za všechny vládní představitele je hřích
Křesťané mají svojí modlitbou doprovázet politiky, i ty chybující – řekl papež František při mši svaté v kapli Domu sv. Marty (18.9.2017). K modlitbě vybídnul také samotné politiky, protože jinak hrozí, že se uzavřou do svojí skupinky. Uvědomuje-li si vládce svoji podřízenost lidu i Bohu, pak se modlí.
Petrův nástupce si vzal podnět z aktuálních liturgických čtení připadajících na den. V prvním (1 Tim 2,1-8) radí svatý Pavel Timotejovi, aby se modlili za všechny, kdo mají moc. V evangeliu (Lk 17,1-10) jeden vládní představitel – setník – prosí za svého nemocného služebníka. Měl jej rád, včetně jeho lidu, ačkoli sám byl cizinec. „Tento muž cítil potřebu se modlit,“ řekl papež, „ale nejen kvůli tomu, že k dotyčnému pociťoval náklonnost. Uvědomoval si také, že není pánem všeho a není poslední instancí. Věděl, že nad ním je někdo jiný, kdo poroučí. Měl podřízené, vojáky, ale i on sám byl v postavení podřízeného. A to jej přimělo prosit o pomoc. Vládce, který si to uvědomuje, se modlí:
„Pokud se nemodlí, uzavírá do své sebevztažnosti anebo do vztahu ke svojí straně, do kruhu, ze kterého nelze vyjít, a uzavře se do sebe sama. Uvidí-li však opravdové problémy, uvědomí si svoji podřízenost tomu, kdo má větší moc než on. Kdo má větší moc než vládce? Lid, který mu dal moc, a Bůh, od něhož tato moc vychází prostřednictvím lidu. Když si to vládce uvědomuje, modlí se.“
„Modlitba vládce je modlitbou za obecné dobro lidu, který mu byl svěřen“ – pokračoval papež a zmínil, jak se mu při jednom rozhovoru jistý vládní představitel svěřil, že každý den, i když je hodně zaneprázdněn, tráví dvě hodiny mlčky před Bohem. „Potřebuje prosit Boha o milost – dodal - aby mohl vládnout dobře jako Šalomoun, který od Boha nežádal zlato či bohatství, nýbrž moudrost k dobrému vládnutí.
Vládní představitelé – řekl dále Svatý otec – mají prosit Pána o tuto moudrost. Je velice důležité, aby se modlili a prosili Pána o vědomí svojí podřízenosti Bohu a lidu, neboť moje síla spočívá tam a nikoli v malé skupince nebo ve mně samotném.“
Tomu, kdo namítne, že je agnostik či ateista, papež vzkázal: „Nemůžeš-li se modlit, konfrontuj se se svým svědomím, s těmi, kdo jsou v tvém lidu moudří, ale nezůstávej sám s malou skupinkou svojí strany. To je sebevztažnost,“ podotkl Svatý otec. V prvním čtení vybízí Pavel k modlitbě za krále, »abychom mohli vést život pokojný a klidný, v opravdové zbožnosti a počestnosti«. Papež k tomu však poznamenává, že učiní-li vládce něco, co se nám nelíbí, je kritizován, v opačném případě je chválen. Je ponecháván se svou stranou, s parlamentem.
„»Ne, já jsem ho volil, volil jsem jej.« - » Já jsem ho nevolil, ať si dělá své.« Nikoli, my nesmíme ponechat vládnoucí představitele samotné. Musíme je provázet modlitbou. Křesťané se mají za vládce modlit. Někdo řekne: »Ale otče, jak se mám modlit za toho, který dělá tolik špatností?« - Tím více to potřebuje. Modli se a čiň pokání za vládce. Přímluvná modlitba, jak krásně říká Pavel, je za všechny krále, za všechny, kdo mají moc. Proč? Abychom mohli vést život pokojný a klidný. Když je vládce svobodný a může vládnout v míru, má z toho prospěch všechen lid.“
V závěru pak vybídnul ke zpytování svědomí:
„Prosím vás: každý si dnes vezměte pět minut, ne víc. Komu je svěřena vláda, ať se zeptá: »Modlím se k Tomu, kdo mi prostřednictvím lidu dal moc?«. A komu ne, ať se ptá, zda se modlí za vládce. Ale nikoli říci si: »Za toho a toho se budu modlit, protože mi vyhovují, a potřebují to více než tamten.« Modlím se za všechny vládce? A když při zpytování svědomí zjistíte, že se za vládce nemodlíte, jděte se vyzpovídat, protože nemodlit se za vládce je hřích.“
Končil papež František svoje ranní kázání v kapli Domu sv. Marty.
Převzato z webu České sekce Radio Vaticana
(mig)
Redakčně upraveno