27. 9. 2018, pf
Volby
Navigace: Katalog dotazů > Víra a život (život z víry) > Křesťanská etika, hřích
Dobrý den,
rád bych se zeptal, jakou politickou stranu by podle českých biskupů měli katolíci volit (konkrétně)? Naše křesťanská politika mi bohužel nepřijde tak úplně křesťanská. Jaký je váš názor k postoji volit tzv. populistické strany, které mají v programu výrazné omezení vlivu EU na ČR? Osobně vnímám, že současná EU je stále více antikatolická, antikřesťanská - s potraty jako lidské právo, genderová ideologie, propagace různých zvráceností, které jsou v Bibli označeny jako hříchy volající do nebe, hlásající toleranci, ale pouze pro ty, kdo souhlasí, plíživá kriminalizace těch, co nesouhlasí...
Zdá se mi, že bych měl raději zůstat doma, neboť nemám koho volit. Je nejít k volbám hřích? Pokud byste si našli čas na odpověď, byl bych rád. Děkuji vám za váš čas a užitečnou službu kterou prostřednictvím webu vira.cz konáte.
Vážený pane,
ptáte se na volby, na to, koho by člověk měl volit a jak se vyrovnat se záplavou ohrožení v dnešní době - o potratech, o genderové ideologii, o vlivu EU a zajímá Vás, nakolik je důležité chodit vůbec k volbám.
Zaprvé, mluvit o křesťanské politice může být trochu zavádějící. Dal bych přednost tomu uvažovat o “křesťanech” v politice. Tam můžeme mluvit o osobní odpovědnosti a o osobním ručení. Z evropských dějin totiž víme, že řada tzv. křesťanských stran se nedokázala vždy chovat bez chyb. Je proto sporné, zda nějaká taková křesťanská politika je obecně realizovatelná a zda nepůsobí spíše pohoršení. Na druhou stranu - i v naší zemi najdeme příkladné politiky, kteří se nezpronevěřili poslání a zůstali křesťany.
Zadruhé, koho volit je skutečně složitá otázka. Rozčarování z politiky a z politiků je velké. To však může mít i výhody: očkuje nás to před přehnaným očekáváním. Svou naději můžeme vložit v Hospodina, nikoli v mocné tohoto světa.
Zatřetí, populismus se projevuje v tom, že se někdo dle svých slov stane jediným mluvčím celé skupiny ve společnosti. Na to je třeba dávat pozor: pluralitní společnost je založena na jedinečnosti lidské osoby. Každý z nás je originál. A každý může vidět určitý problém odlišně.
Mluvit o Evropské unii jako o zdroji zlého není úplně přesné. Na řadě příkladů totiž ve struktuře EU najdeme odkazy na křesťansky pojatého člověka. A všechno to, co se příčí plánu člověka s Bohem, je třeba odmítat. Nemusíme to hledat jenom v EU, jak je dobře známo.
Za páté - Duch svatý nás vyzbrojuje k tomu, abychom se stávali svobodnými a vytvářeli společnost. Křesťan je občanem Království nebeského. Má ale dvojí občanství: je také členem společnosti a nějakého státu. Má dvojí poslušnost. Vůči Bohu, a pak také vůči státu a jeho reprezentantům. Podílet se na rozhodování nebo na takovém společném díle je velká odpovědnost. I proto je tak důležité, aby křesťané chodili volit. A nebo dokonce - aby se v politice angažovali.
Nevím tedy, zda jsem odpověděl beze zbytku na Vaše tázání. Ano, z křesťanské politiky se může vytratit Duch. Jsem však přesvědčen, že mají-li křesťané být solí země, je třeba, aby se zamíchali do správy společnosti. A tedy i do politiky. Je to sice řehole, ale může přinést velké duchovní plody.
Kategorie otázky: Křesťanská etika, hřích
Související texty k tématu:
Politika
- Politika a křesťan. Podřídit se, anebo postavit na odpor?
- Jaký je křesťanův politický postoj?
- Nepřenechávejme aktivitu jen zlým
- Pád mnoha ´mocných´
- Otrávenost (českou) politikou
- Komunismus barbarizoval naši společnost
- Adoptuj si svého politika
- Ježíš je Králem. Ale čeho?
- Žijeme ve zlých dobách
- Křesťan se má míchat do politiky