18. 1. 2008, mat
Poslušnost a svoboda v církvi; Boží milosrdenství vs. Boží spravedlnost
Navigace: Katalog dotazů > Církev, společenství křesťanů
Rád bych se zeptal, kde jsou hranice kolektivní poslušnosti a individuální svobody v církvi - např. poslušnost věřících papeži?
A druhá otázka: Boží milosrdenství vs. Boží spravedlnost. Otec z podobenství o marnotratném synu k němu byl milosrdný, ale nespravedlivý. Stejně tak v podobenství o dělnících na vinici - odměna byla stejná, ať pracovali celý den nebo jen hodinu.
V podstatném jednota, v ostatním svoboda
V podstatném jednota, v ostatním svoboda...
V rámci katolické církve platí augustinovské "v podstatném jednota, v ostatním svoboda". Poslušnost člena církve vůči svým představeným (tj. především vůči vlastnímu biskupovi a v posledku též papeži) se týká naukových a jurisdikčních otázek. Ta je samozřejmě podřízena víře církve, totiž evangeliu. Doporučuji v této souvislosti Katechismus katolické církve 897 a násl.
Ad vztah milost-spravedlnost: k této otázce napsal pěknou encykliku Jan Pavel II., která pojednává o Božím milosrdenství a jmenuje se Dives in misericordia. To nejpodstatnější tam naleznete v odst. 4:
"Boží milosrdenství vyjadřuje Starý zákon mnoha výrazy různého obsahu, které však jakoby ze všech stran směřují k jednomu základnímu významu, aby tak vyjádřily transcendentní bohatství milosrdenství a zároveň ho mnohotvárně přibližovaly člověku. Starý zákon povzbuzuje lidi v neštěstí, zvláště ty, kteří jsou obtíženi hříchem, i celý Izrael, který měl smlouvu s Bohem, aby se odvolával na Boží milosrdenství, dovoluje mu, aby mu naprosto důvěřoval, připomíná mu je v dobách úpadku a zoufalství. Potom zase za milosrdenství děkuje a oslavuje Boha, kdykoliv se projevilo a naplnilo v životě národa nebo některého jednotlivce.
Tímto způsobem je milosrdenství jakoby stavěno do protikladu k Boží spravedlnosti a velmi často se ukazuje nejen jako silnější, ale i hlubší než ona. Již Starý zákon učí, že spravedlnost je sice opravdovou ctností u člověka a u Boha znamená jeho transcendentní dokonalost, ale láska je přesto "dokonalejší", to znamená větší v tom smyslu, že je prvotní a základní. Láska umírňuje spravedlnost a spravedlnost jí v konečném důsledku slouží. Prvenství a přednost lásky před spravedlností (což je charakteristické pro celé Zjevení) se projevuje právě skrze milosrdenství. "
A dále v odst. 5 přímo k Vaší otázce:
"V podobenství o marnotratném synu se ani jednou nevyskytuje slovo "spravedlnost", podobně jako v původním textu není ani výraz "milosrdenství". Přece však je do samého jádra evangelijního učení velmi pečlivě vepsán zvláštní vztah spravedlnosti a lásky, který je vyjádřen jako milosrdenství."
Kategorie otázky: Církev, společenství křesťanů
Související texty k tématu:
Boží láska k člověku, Bůh sám stačí
- Jsi stvořen, abys byl milován Většina ptáků byla stvořena, aby létala. Být jen na zemi je pro ptáka omezení. Pták se nevyznačuje ani tak tím, že umí chodit po zemi, jako spíše tím že je schopen létat. A tak je to i s člověkem. Každý člověk byl stvořen, aby žil a byl milován.
- Bůh jako přítel, jako milenka... Obracejte se k Bohu jako k příteli, k milence, k lásce, jakou jste nikdy neměli. Odpoví vám.
- Bůh miluje každého JINAK Každý z nás může říci: „Bůh mě miluje jako nikoho jiného na světě!“ Bůh totiž nemiluje dvě osoby stejným způsobem.
- Další texty k tématu Boží láska, Bůh je láska