Rupnik a zneužívání v církvi
Navigace: Katalog dotazů > Církev, společenství křesťanů > Dějiny církve, výhrady k církvi
Dobrý den,
nechápu, proč tento "kněz" nebyl za zneužívání řeholnic exkomunikován? Proč se stále prodává jeho "duchovní literatura"? Byla bych pro odstranění jeho fresek a znovuvysvěcení chrámů...
Stojíme tváří v tvář tomuto zlu s pocitem zmatku, bolesti
Vážená paní,
děkuji za Váš dotaz. Téma je palčivé a zdaleka netrápí pouze Vás. Hned na začátku považuji za nutné uvést, že s tímto konkrétním případem nejsem nijak podrobně obeznámen a odpověď má spíše obecné rysy.
Nejprve chci jednoznačně prohlásit za naprosto nepřijatelné každé zneužití moci a to zvlášť v citlivé oblasti náboženství. Manipulace druhým člověkem pomocí duchovních skutečností musí být odhalována a odsuzována kdykoli a kdekoli. Je nezbytné zajistit adekvátní pomoc obětem a – a sem směřuje dotaz - spravedlivé zacházení s pachateli.
Pokud vím, vyšetřování stále probíhá. Církev má pro tyto záležitosti pravidla, podle kterých postupuje. Ta pravidla jistě nejsou dokonalá (to není žádné lidské dílo), ale bylo by velice nešťastné, kdyby se obcházela nebo narychlo účelově měnila. Jestliže pachatel ještě nebyl exkomunikován, tak velice pravděpodobně nedospěli (zatím?) zodpovědní lidé k názoru, že tento nejvyšší církevní trest je odpovídající. Právní rovina kauzy chce (nejen v církvi) svůj čas. A pokud snad někdo naznačuje liknavost nebo dokonce zlý úmysl vyšetřovatelů, měl by zveřejnit argumenty. V opačném případě to nejen zavání pomluvou, ale také to narušuje samotné hledání spravedlnosti pro oběti i pachatele. Snad ani nemusím připomínat, že případnou trestněprávní rovinu z hlediska civilního práva řeší stát a ne církev.
Právní rovina je ta nejnižší. Pro nás křesťany je důležitá také reflexe a obrácení. Do jaké míry pachatel (zdaleka nejen zneužívání) nahlíží špatnost svého počínání, lituje a koná opravdové pokání. Cílem přece není smrt hříšníka, ale aby se obrátil a byl živ. Pokud Ježíš zemřel za všechny lidi, pak i za ty opravdu zlé a jestliže jim dává šanci náš Mistr a Pán, nemůžeme jednat jinak.
Proč se stále prodávají jeho knihy a jeho fresky stále zdobí kostely? V 23. kapitole Matoušova evangelia naznačuje Ježíš odpověď. Připomínám, že Pythagoras byl politický i náboženský radikál, ale přesto jeho věta platí. Karel IV. vykazoval jisté rysy antisemitismu, ale snad kvůli tomu nezbouráme most. O stavitelích středověkých katedrál ani nemluvě. Máme-li rozlišovat hřích a hříšníka, pak zřejmě i autora a jeho dílo. A jen na okraj zmiňuji presumpci neviny.
Je skvělé, pokud se umíme upřímně rozhořčit nad nespravedlnostmi tohoto světa a je fajn, pokud náš rozum dokáže alespoň trochu pracovat s našimi emocemi.
Reakce:
Asi proto je v církvi tolik případů zneužívání, protože existují lidé, kteří těmto psychopatickým predátorům věří a kryjí je. To bude znít "krásně" až svému dítěti řeknete, že autorem fresky je kněz, který sexuálně zneužíval řeholní sestry nebo je autorem knihy, "jak vést duchovní život". Jasně ty bývalé řeholnice jsou málo věrohodné, že..
Odpověď:
Dobrý den,
rozumím Vašemu rozhořčení a pocitu! Každý z nás, koho tato zpráva zasáhla, hledáme nějaké odpovědi, vysvětlení, snad i ponaučení… Ne omluvu a schvalování!
V případě tvorby osob s kontroverzní minulostí je možné vnímat, že jsou to mnohdy velmi citliví lidé a v jisté rozpolcenosti dotyčný člověk chvíli žije v Boží blízkosti a tvoří nezaměnitelným způsobem, v druhé chvíli padá až na dno a z bahna hledí na samotného Boha.
Dílo M. Rupnika osobně hodnotím jako autentické bez ohledu na hrozné pády autora, které za ním zanechaly mnoho poničených lidských osudů a pohoršených a zmatených lidí. Příklad pádu bych doporučil nenásledovat. Ze života mnoha velkých osobnosti, a můžeme říci geniů, je často známo na jednu stranu velké až prorocké dílo, na druhou stranu pády naprosto nepochopitelné. Naději vidím v tom, že dnes se o těchto věcech ve společnosti i církvi mnozí lidé již nebojí mluvit, a tak dávají celému systému zpětnou vazbu a poukazují na problémy, které jsou i mementem pro ostatní, kteří by snad ve své slabosti měli problémy se sebou a svým jednáním…
Stojíme – asi jako Vy – tváří v tvář tomuto zlu s pocitem zmatku, bolesti a nevíme zcela, jak se k němu co nejúčelněji postavit tak, aby se takovéto věci neměly možnost opakovat….
Můžete-li, zahrňte takovéto lidi do svých modliteb.
Kategorie otázky: Dějiny církve, výhrady k církvi
Související texty k tématu:
Hřích:
- Význam slova hřích: Trefa vedle. Obvyklá definice z katechismu říká, že hřích je „svobodné a vědomé porušení Božího zákona.“ Tato definice vyhovuje naší zálibě v analyzování toho, co se smí a co se nesmí, ale první křesťané nazývali hřích slovem hamartia. Byl to termín převzatý ze světského života. Hamartia byla situace lukostřelce, který se netrefil do terče.
- Hřích - slovo patřící do středověku? Slovo hřích dnes pro mnohé lidi nemá žádný obsah.
- Trestá Bůh? Otázka, zda Bůh trestá, jak trestá a koho trestá je závažnou otázkou...
- Věřím v ... odpuštění hříchů... Podmínkou odpuštění není pokoření, ale uznání pravdy
- Hřích (heslo ze Slovníku spirituality) Vědomí viny v současné společnosti
- Další texty k tématu hřích zde