24. 10. 2007, mat
Přijímání Krve Páně
Navigace: Katalog dotazů > Církev, společenství křesťanů > Dějiny církve, výhrady k církvi
Vážení,
Již dlouho sám v sobě řeším otázku přijímání Těla a Krve při mši svaté.A vnitřně cítím rozpor mezi skutečností a odkazem Ježíše Krista.Ten přece řekl: volně cituji: "Kdo nejí mé tělo a nepije mou krev-nemůže být spasen" A při poslední večeři řekl : "Vezměte a jezte....... " a potom "Vezměte a pijte...."
Na toto téma jsem hovořil s několika zpovědníky a slyšel jsem různé odpovědi. Např to, že krev je součástí těla a proto přijímame jen tělo. Slyšel jsem i odpověď o poslušnosti k rozhodnutí církevních institucí. Ba dokonce i o hledisku hygieny. A tak si kladu otázku , kdo a proč z měnlt příkaz Ježíše Krista, tím spíše, že tento příkaz se netýká kněze, sloužícího mši svatou.Ten vždy přijímá Tělo i Krev. Velmi často kněz podává Tělo i Krev ministrantům příp.dalším přisluhujícím u oltáře, ale přítomným věřícím podává jen Tělo. Nutně mne musí napadnout otázka, zda obyčejný věřící je před Bohem méně než kněz či ministrující?. A bylo mi také řečeno, že při velkých svátcích může podávat kněz pod obojí i přítomným věřícím. Ano, několikrát jsem přijímal podobojím způsobem i já.
Kdo tedy určuje, kdy se bude podávat tak či onak. Která mše svatá je více nebo méně slavnostní?. Pro mne jako věřícího člověka by měla být přítomnost a společnost s Ježíšem na mši svaté velkým svátkem vždy. Možná ve svých úvahách zacházím daleko, ale snad by nebylo nemožné určit alespoň mezi městskými farnostmi alespoň jednu, kde by se pravidelně v neděli podávalo Tělo i Krev Ježíše Krista. A věřící by se mohl sám rozhodnout. Já vím, že tato otázka z pohledu zachovávání tradice...atd
Vím také, že tento problém v historii přinášel rozbroje a tisíce obětí na životech lidí. Tím spíše jsem vnitřně přesvědčen, že slova Ježíše Krista jsou dogma. Tento problém by se pro mne dal řešit tím, že budu uctívat Ježíše při evangelické mši. Ale já jsem katolík.Nechci konvertovat k evangelikům. Moji rodiče byli také katolíci. A proto mám tento vnitřní problém.
Přijímání pod obojí způsobou
Možná Vás uklidním již tím, že řeknu, že podávat pod obojí způsobou při katolické mši nikdo nezakazuje, a že jak mohu vypozorovat, tato praxe se začíná měnit. Např. v naší farnosti se při slavení eucharistie podává pod obojí často všem, kdo chodí k přijímání. Historické důvody současného stavu nechme asi stranou - asi ani nejde o lpění na tradici.
Domnívám se, že hlavní důvody byly především praktické (praktická nemožnost podávat krev Páně tak velikému počtu lidí při velkých farních bohoslužbách). Věřím tomu, že v hostii je Kristus přítomen cele (není rozdělen) a pokud ustanovil, jak ustanovil, pak je jistě lepší přijímat pod obojí. Pro malá společenství se přijímání pod obojí dokonce doporučuje - věřím tomu, že se tato praxe bude stávat stále běžnější.
Kategorie otázky: Dějiny církve, výhrady k církvi, Mše, eucharistie, liturgie, nedělní povinnost