Ježíš přinášel radostnou zvěst. (Lk 8,1) - Citát z Bible na každý den

8. 8. 2024, IMA, šape, ZMB

Pohoršování

Navigace: Katalog dotazů > Víra a život (život z víry) > Křesťanská etika, hřích

Dobrý den,
co přesně znamená pohoršovat se? A jak to souvisí s vyjádřením názoru, že se mi něco nelíbí a to i podstatného i méně podstatného? Jak se pohoršování vyhnout? Trochu mi to připadá, že bychom museli stále mlčet a ani si raději nic nemyslet, abychom neodsoudili i ve svém srdci.

A druhý dotaz:

Co je rouhání?
Co je zlořečení?

Prosím o konkrétní příklady.
A jak se dá odstranit, pokud se v minulosti stalo?

Děkuji.

Být pohoršením či pohoršovat se - obojím míjíme cíl

Pokud vzbuzujeme pohoršení,  navádíme tak vlastně druhé k páchání zla. Kdo pohoršuje, stává se pokušitelem, příčinou k pádu. O závažnosti takového chování a jednání mluví Pán Ježíš v Mt, 18,6-7 ("…běda tomu, skrze koho pokušení přicházejí...") V Mt 18, 8-9  je pak řeč o pohoršení v životě každého křesťana ve smyslu překážky, která zabraňuje životu z víry, plnosti života s Bohem.  ("Jestliže tě svádí tvá ruka nebo noha, utni ji…, jestliže oko, vyrvi je…") Chybujeme všichni a bohužel i my křesťané leckdy neděláme Bohu svým životem dobrou reklamu. V tomto ohledu si můžeme připomenout také  Ježíšovo varování, když káral zákoníky a farizeje: "Běda vám, zákoníci a farizeové, pokrytci! Zavíráte lidem království nebeské, sami nevcházíte a zabraňujete těm, kdo chtějí vejít." (Mt 23,13). Pohoršení znamená říkat jedno a dělat druhé, tedy obojaký život. 

Vy se ale ptáte, jak se zachovat, pokud se cítíte pohoršena postoji, chováním druhých. Záleží jistě na situaci, ale vždy je možné zvážit diskrétní slovo s dotyčným, zda by nepřineslo dobré plody.  Obecně se ale v takových chvílích přikláním k tomu aktivovat křesťanský postoj milosrdenství (velkorysosti), kdy druhé nebudeme odepisovat. Protože Bůh je milosrdný i ke mně za moje některé podivnosti, které v životě provádím. Někdy je takové situace dobré přijmout jako trenažér trpělivosti a velkorysosti. Apoštol Pavel k tomu říká:

"My silní jsme povinni snášet slabosti slabých a nemít zalíbení sami v sobě. Každý z nás ať vychází vstříc bližnímu, aby to bylo k dobru společného růstu. Vždyť Kristus neměl zalíbení sám v sobě, nýbrž podle slov Písma: `Urážky těch, kdo tě tupí, padly na mne.´ " (Řím 15, 1-3) V té souvislosti si můžeme položit otázku, v jakých oblastech svého života jsem já tím „slabším“, kde mě druzí musí snášet. Protože to potřebujeme všichni.

Vzpomínám si i na životopis Jana Maria Vianeye. Psalo se v něm, že čím byl starší, tím méně komentoval hříchy lidí, mentoroval, moralizoval.
Máme v podstatě dvě možnosti. Buď budeme v sobě pěstovat hněv nebo lítost z jednání svého okolí. Plody hněvu – byť se týkal spravedlivé věci – jsou na oko vidět hned, ale důsledky vedou spíš ke zlému než k nápravě. Lítost činí naše srdce vnímavějším na účinnou pomoc. Hněv produkuje agresivní slova/ lítost slova útěchy, povzbuzení, možnosti řešení či zlepšení.
Napadá mne příměr:  Chceš-li vzít psovi kost, dej mu kus masa. Nabídněme svému okolí osobní příklad stylu života, o kterém si myslíme, že je správný. Vím, že je to náročnější, než kdybychom otevřeně brojili proti morálnímu úpadku, vymýšleli různé agitace…

Ježíšova pokorná láska někdy pohoršuje, zneklidňuje naše já a obtěžuje…

Nezřídka se můžeme setkat s paradoxem, že se ten, kdo žije skutečně z moci Ducha Božího jako pravý Ježíšův učedník, stává pro druhé kamenem úrazu, pohoršením, skandálem.  Druzí na něj „naráží, nemohou ho snést“. Samotný Ježíš byl „kamenem úrazu“ –  "… my kážeme Krista ukřižovaného. Pro Židy je to kamenem úrazu, pro ostatní bláznovství…" (1 Kor 1, 23)  A jinde "Hle, kladu na Sión kámen úrazu a skálu pohoršení, ale kdo věří, nebude zahanben."  (Řím 9, 33)  V Markově evangeliu 6, 1-6 je psáno, že se přítomní v synagoze nad Ježíšem pohoršili, a přitom se divili jeho moudrosti, jeho činům. Byl jim pohoršením pro jejich nevíru, předsudky, možná jiná očekávání, zdání obyčejnosti, tvrdost srdcí…

Na to, že se taková věc může stát i nám křesťanům, naráží papež František ve své homilii nad texem:  "Lid stál a díval se. Členové velerady se mu vysmívali a říkali: ´Jiné zachránil, ať zachrání sám sebe, je-li Mesiáš, ten vyvolený Boží´“.  (Lk 23,35) Papež říká: "Životní okolnosti nebo naše neuskutečněná očekávání nám také mohou přivodit pokušení zaujímat od Ježíšova kralování odstup, nepřijmout až do důsledků pohoršení Jeho pokorné lásky, která zneklidňuje naše já a obtěžuje…“ (celý text homilie zde.)

Jak pohoršení, tak pohoršování se je tedy určitě lépe se vyvarovat. A jak? Snažme se  upřímně žít jako učedníci Ježíše Krista. Živme se Božím slovem, svátostmi a skrze ně uzdravujícím Božím působením, buďme vytrvalí a poctiví v modlitbě. Tak se v nás bude upevňovat láska a milosrdenství k bližním a budeme strůjci pokoje.

V případě zájmu doporučuji k přečtení odstavce 2284-2287 z katechismu katolické církve (KKC) a na www.vojtechkodet.cz v sekci Zamyšlení nad nedělními texty (O pohoršení, 26. neděle v mezidobí B) a z Nového zákona Mk 9, 42-48.
 

Rouhání - vzdorovitý projev neúcty

Rouhání je jakékoli nevhodné užívání jména Boha, Ježíše Krista, Panny Marie a všech svatých. Spočívá v tom, že člověk pronáší vnitřně nebo navenek nenávistná, vyčítavá a vyzývavá slova proti Bohu. Jedná se o vzdorovitý projev neúcty. Velmi doporučuji k přečtení výklad k druhému přikázání v Katechismu katolické církve; o rouhání pak odstavec 2148, 2162, kde je vše vysvětleno a více rozvedeno. Rouhání je samo o sobě těžkým proviněním (má za předmět závažnou věc), proto je tento hřích třeba vyznat ve svátosti smíření. Tomu předchází skutečná lítost, obrácení srdce, tedy uvědomění si závažnosti tohoto hříchu, a upřímná touha po a přijetí Božího milosrdenství a uzdravení ve svátosti smíření.

 

Zlořečení (kletba) 

Zlořečení (kletba) je opakem požehnání. Žehnání (dobrořečení) je svolávání Dobra, jehož pramenem je Bůh, který dává život. (Příklady požehání z Písma svatého: Áronské požehnání Nu 6, 24-26; Ž 67, 2, 7b, 8;Ž 121, 5-8)
Zlořečení znamená svolávat zlo na druhého člověka ve snaze ublížit mu, a přitom se dovolávat zlých mocností.
Podle slov Pána Ježíše (Lk 6, 28: „Žehnejte těm, kdo vás proklínají, modlete se za ty, kdo vám ubližují. Žehnejte a neproklínejte“) máme jako Boží děti, spolupracovníci a přátelé žehnat všem, což znamená podílet se na Boží vůli a záměru, na dobru, které sami nejsme schopni pro druhé získat, zajistit.
Dopustit se zlořečení je závažný hřích. Je třeba v modlitbě prosit Boha za odpuštění, prosit o pravou lítost, o Ducha Svatého a vyznat tyto hříchy ve svátosti smíření. V modlitbě pak žehnat těm lidem, vůči kterým bylo zlořečení vysloveno, prosit za jejich uzdravení a upřímně jim vyprošovat dobro a Boží požehnání.


Přeji vše dobré a hojné Boží požehnání!

 

-redakčně upraveno- 
 

Kategorie otázky: Láska a vztahy, Křesťanská etika, hřích

Související texty k tématu:

Evangelizace, zvěstování, misie
- Nenechávejte si Krista pro sebe! (Benedikt XVI.)
- Evangelizace je nejlepší služba spoluobčanům... Proč a jak evangelizovat.
Nemějte strach jít do ulic a na veřejná místa (Jan Pavel II.)
- Texty ke klíčovému slovu (štítku) evangelizace

 

Křesťané odrážejí Boží světlo / měsíc v noci nad hladinou

 

Kdo se spoléhá na Boha, je jako strom u vody.
(Jr 17,5)


Zátopy vod nemohou uhasit lásku ("charitu") a proudy řek ji neodplaví. (Bible Pís 8,6b-7a)


Sbírkové konto:  
44665522/0800  VS 906

Papež vyjádřil solidaritu s oběťmi povodní v Česku

Papež vyjádřil solidaritu s oběťmi povodní v Česku
(19. 9. 2024) Při veřejné generální audienci ve středu 18. 9. 2024 pozdravil papež František věřící různých světových jazyků…

Legendární jezuita Adolf Kajpr († 17. září 1959)

Legendární jezuita Adolf Kajpr († 17. září 1959)
(16. 9. 2024) Adolf Kajpr – legendární jezuita, vězeň nacismu i komunismu. Byl to malý muž svým vzrůstem, ale velký…

Zátopy vod nemohou uhasit lásku ("charitu")

Zátopy vod nemohou uhasit lásku ("charitu")
(15. 9. 2024) Zátopy vod nemohou uhasit lásku (přel. "charitu")  a proudy řek ji neodplaví. (Bible Pís…

Svatá Ludmila (16.9.)

Svatá Ludmila (16.9.)
(15. 9. 2024) Svatá Ludmila byla šlechtična z knížecího rodu Pšovanů v severních Čechách. Narodila se kolem roku…

15. září 1993 byl sicilskou mafií zavražděn kněz Giuseppe Puglisi

15. září 1993 byl sicilskou mafií zavražděn kněz Giuseppe Puglisi
(14. 9. 2024) Padre Giuseppe Puglisi se pokusil se o nemožné – zachránit děti ulice, které rostou pro mafii. Není divu, že se…