30. 11. 2020, MN
Pohled církve na rozptyl
Navigace: Katalog dotazů > Víra a život (život z víry) > Osobní krize, nemoc, smrt
Dobrý den,
přála bych si popel ze svého zemřelého těla rozptýlit v přírodě. Jsem věřící křesťanka, ale více než hřbitovy, je mi blízká příroda, kde intenzivně cítím Boží blízkost a tajemství, a kde jsem absolutně svobodná. Vnímám, že nic na světě, ani žádný kostel, ani požehnaná půda hřbitova, sochy, kamenné kříže ani cokoli vytvořeného člověkem, byť jsou to symboly víry, nesvědčí tolik a tak výmluvně o Boží existenci, jako právě příroda.
Bylo by možné požádat duchovního, aby byl přítomný u rozptylu v přírodě, pomodlil se za zesnulého a odevzdal ho Bohu?
-redakčně upraveno-
Současný svět opouští symboly
Vážená paní A.
pokusím se nastínit obecnou odpověď, principy... O mnohém lze jistě vést dlouhou diskusi, zvláště v dnešní době, která tolik symbolů opustila.
Máte určitě pravdu, že příroda v mnoha místech ukazuje na Stvořitele svojí krásou, pestrostí... Již Bibli na to upozorňuje např. Kniha Moudrosti, sv. Pavel... Ale u pohřbu jde o to, že zemřelého nevydáváme do nekončící prázdnoty naznačené větrem, vodou, ohněm... asi i přírodou, která si zemřelého vezme a on se rozplyne v jejím tepu. Ale naopak, uchováváme jeho integritu alespoň v tom, co je možné, protože chápeme, že zachování celistvosti má význam jak z hlediska dějin naší rodiny, tak z hlediska víry a společenství věřících (nebeská církev).
(Asi hodně na okraj, přesto mi přijde šikovné poznamenat: Církev v minulosti objevila význam ostatků svatých. Když se lidé modlili u hrobu zemřelého světce, děly se zázraky. Jeho ostatky, místo odpočinku, Bůh naplnil milostí. Není to nějakou magií, ale mocí přímluvy dotyčného člověka před Božím trůnem. K našemu překvapení jeho duše je stále nějak vázána na to, co bylo tělesnou schránkou - to jsou ostatky. Prosím zcela odmítám nějaké kšeftování s ostatky, které se bohužel v minulosti dělo a je odporné! Zlo dokáže zneužít úplně všechno.)
Přítomnost duchovního u rozptylu. Ptáte-li se na obřad, pak církev takový obřad nemá a nezná. Někdy se někdo z duchovních pokouší cosi vygenerovat, ale je to hodně podivné, protože slova obřadu příliš nekorespondují s tím, co děláme. Pohřební obřady s takovou variantou nepočítají. Pokud se ptáte na fyzickou přítomnost někoho z duchovních, jistě se může přijít podívat. Modlitbu beze sporu určitě nějakou vysloví, protože to je naše profesní hrdost - modlit se za všechny, kdo to potřebují. Rozdíl s plnohodnotným pohřbem bych rád k něčemu přirovnal. Nu, snad to není moc vzdálené: např. si představme situaci, kdy nějaký lékař zachraňuje pacienta s nasazením všech přístrojů..., anebo stojí jako náhodný svědek události na chodníku a přes ramena dobrovolníků říká své poznámky, co by bylo dobré udělat. Oboje má význam! Ale rozdíl to přeci jen je.
Zajímavá je otázka žehnání půdy hřbitovů. Jak Židé, tak křesťané žehnají mnoho věcí. Země je Bohem stvořena, ale rozhodně v ní nevládne Bůh jako jediný Pán. Naopak je místem mnoha zla, protože hřích poskvrnil celou zemi a její řád. Proto přišla smrt a zasáhla celý svět. Proto žehnáme a to mnoho rozdílných věcí - jídlo, prstýnky snoubenců, auto, nový dům... Děkujeme Bohu za danou skutečnost a prosíme, aby ji chránil. V případě hrobu žehnáme, ať zemřelý "v tomto místě odpočívá pokojně". Jakoby byla místa, která nepřináší člověku pokoj. Stále z toho cítíme vazbu mezi tělem a duší, která je mnohem intenzivněji vnímána, než současný svět chápe. A církev prosí, ať je toto místo místem Božího pokoje pro zemřelého a nikoli neklidu. Pak na to místo církev pravidelně přichází a modlí se za zemřelé. A to i dávno po té, co blízcí zemřelého také zemřeli... Prostě jsme nadále spojeni poutem Boží lásky.
-redakčně upraveno-
Kategorie otázky: Osobní krize, nemoc, smrt
Související texty k tématu:
Smrt a umírání:
- Co chceš, aby o tobě lidé říkali, až umřeš? Mluvil jsem s jedním vytrénovaným mladíkem a řekl jsem mu: „Až zaklepeš bačkorama, spustí tě do jámy a potom si dají si řízek..."
- Co míní embrya o následujícím životě? V břiše těhotné ženy se ocitla tři embrya. Jedno z nich byl malý věřící, druhé malý pochybovač a třetí malý skeptik. Malý pochybovač se zeptal: "Věříte vlastně v život po porodu?"
- Máte strach ze smrti? Otázka, která rozesmála Matku Terezu Při jednom ze svých rozhovorů jsem se Matky Terezy zeptal: "Máte strach ze smrti?" Na okamžik se mi zadívala do očí, a pak se nahlas rozesmála. "Ne, vůbec," prohlásila.
- Smrt jako svatba s Bohem Když zemřela má matka, se sourozenci jsme připravovali její pohřeb. Zvažovali jsme, které písně ráda zpívala.
- Smrt, posmrtný život Jít ve stopách Ježíšových je naším povoláním. Je to jediná cesta, která vede skrze smrt k životu.
- Modli se za svou smrt To nejtěžší je správně zemřít. Je to zkouška, jíž nikdo neunikne. Modli se i ty o sílu pro tuto zkoušku... (Dag Hammarskjöld 1905-1961. Švédský spisovatel a diplomat, generální tajemník OSN)
- Další texty k tématu smrt a umírání zde
Vzkříšení, život po smrti, posmrtný život
- Smrtí to nekončí - příběh housenky a motýla (krátké video - Minuta o víře) Narodili jsme se, abychom žili, a ne abychom zemřeli. Smrt není konec, je to jen začátek něčeho nového. Symbolika housenky a motýla.
- Být ve spojení s Bohem, pro kterého neplatí smrt Člověk může už na této zemi poznávat Boha, pro kterého smrt neplatí. Může mu důvěřovat, může vrůstat do stále plnějšího spojení s ním. A ta důvěra může jít až k hranici smrti.
- Co míní embrya o následujícím životě? V břiše těhotné ženy se ocitla tři embrya. Jedno z nich byl malý věřící, druhé malý pochybovač a třetí malý skeptik. Malý pochybovač se zeptal: "Věříte vlastně v život po porodu?"
- Stěhování na hřbitov Kříže na hrobech neznamenají, že jsme nad někým „udělali kříž“, že „je s ním amen“ čili konec, jak se často říká. Je naopak znamením vzkříšení a naděje.
- Další texty k tématu vzkříšení zde