Hospodin má ve svém lidu zalíbení. (Ž 149,4) - Citát z Bible na každý den

10. 8. 2023, efu

Je hříchem nechodit v neděli do kostela, pokud člověk prožívá pochybnosti?

Navigace: Katalog dotazů > Církev, společenství křesťanů > Mše, eucharistie, liturgie, nedělní povinnost

Dobrý den,

chtěla bych se zeptat, zda je hříchem nechodit v neděli do kostela, pokud člověk prožívá pochybnosti o víře, o tom, jak to v jeho životě a víře může být a jednal by tak na základě nejlepšího osobního přesvědčení? Napadla mě otázka, zda je Bůh, a pokud je, zda jako nekonečné dobro a taky určité vyjádření svobody by zavrhnul všechny lidi, kteří v neděli nechodí do kostela, třeba i ke svátostem - svobodně se tak rozhodli, ale snaží se poctivě žít?

 Je mi 24 let, jsem praktikující římský katolík, který ke svátostem chodí, mám teď akorát trochu více času na přemýšlení o životě, tak mne tyto otázky napadají.

Velmi děkuji za odpověď.

 

Bůh na rozdíl od nás vidí do srdce a má přece jenom jemnější nástroje k rozlišování.

Milá ..

rozluštění Tvých otázek nebude snadné, a předem se omlouvám za délku. Klíč spočívá ve vyjasnění dvou pojmů: „svoboda“ a „hřích“.
Máte pravdu, že Bůh stvořil člověka svobodného a jeho svobody si cení nade vše a naprosto ji respektuje. Smyslem lidské existence je totiž láska, a ta by nebyla možná bez svobody, protože vynucená „láska“ by nebyla žádná láska.
A co je to tedy svoboda?

Existují přinejmenším dva druhy svobody: jedna, která mě osvobozuje od něčeho, od nutnosti, od vnějších i vnitřních nátlaků, a uchovává mi co nejširší možnost volby mezi různými alternativami. A druhá, která mě osvobozuje k něčemu, k dosažení dobra.

Tyto dvě svobody si někdy – dokonce dost často – odporují. Například: Mladý muž stojí před rozhodnutím, zda si uchová možnost cestovat, studovat, když se mu chce, seznamovat se, střídat přátele, zaměstnání … nebo se vrhne do manželství a rodičovství, což omezí jeho možnosti po všech stránkách. V čem je větší svoboda? V tom, že si můžu dělat, co chci, třeba až do smrti? Anebo v tom, že svobodně, bez překážek cílím k většímu dobru? Což samozřejmě znamená, že musím opustit nebo omezit podružná a částečná dobra.

Jenom tato druhá svoboda dává životu skutečnou kvalitu, protože mu dává smysl a cíl. Zvnějšku se sice může jevit jako ztráta nebo omezení svobody, ale člověk sám ví, že každé takové (rozumné) rozhodnutí mu dává křídla.
A to platí i o zachovávání Božích přikázání (včetně těch církevních, protože církev a svátosti jsou ustanoveny Bohem). Není to žádné nucení a nátlak, je to nabídka Boží blízkosti, což je to největší dobro na tomto světě. Jestliže se rozhoduji pro Boha a jeho přikázání, svobodně se rozhoduji čerpat z těch největších dober na tomto světě a tak směřovat k Dobru věčnému a nekonečnému. Když se někdo naopak rozhodne „svobodně“ se zříkat Boží blízkosti, milosti a svátostí, pak se ve skutečnosti připravuje o skutečnou svobodu (svobodu kvality) a stává se otrokem nižších dober – zážitků, zábavy, majetku, světské slávy atd. To neznamená, že na tomto světě nemá nic hodnotu. Znamená to jen, že skutečné hodnoty nikdy neodporují Božím přikázáním.
Tolik k pojmu svobody.

A teď hřích: definuje se jako vědomé a dobrovolné přestoupení Božího zákona. Ale není snadné rozeznat, nakolik je nějaký náš skutek vědomý (jestli přesně vím, co dělám, a jaké to bude má důsledky) a dobrovolný (jestli mě něco – vnějšího či vnitřního – nenutí rozhodnout se tak a nejinak).

Pokud se rozhodnu nechodit v neděli do kostela, přestože jsem katolík, jsou tři možnosti:

1) rozhodl jsem se vědomě a dobrovolně (nebudu říkat svobodně, protože jak už bylo řečeno, skutečná svoboda je něco jiného). Tedy je to hřích. Vím, že je to církevní přikázání, vím, že se připravuji o milost, vím, že je v tom neposlušnost vůči Bohu a církvi, nic a nikdo mi v účasti na mši nepřekáží, ale přesto nejdu, protože mě přemůže lenost, nechuť, zláká jiná zábava atd.

2) rozhodl jsem se sice s plným vědomím, ale ne zcela dobrovolně: něco nebo někdo mi v tom překáží. Může se stát, že ani člověk sám tuto překážku nedokáže přesně pojmenovat. Bůh ale o ní ví, a ve svém milosrdenství s ní počítá.

3) rozhodl jsem se sice dobrovolně, ale ne zcela vědomě: nechápu smysl tohoto přikázání, připadá mi nedůležité nebo pokrytecké, a navíc nechápu smysl poslušnosti ve víře (mám poslechnout i to, čemu zatím nerozumím) … A zde jsou zase dvě možnosti: a) Buď je moje nevědomost zaviněná, a pak se zase jedná o hřích. Není to ale hřích „nechození do kostela“, ale hřích nezájmu o obsah víry. b) Nebo je moje nevědomost nezaviněná (zanedbaná příprava na svátosti, nedostatečnost rozumu atd.), a pak se o hřích nejedná.

Nic z toho nemůžeme na druhém člověku posoudit, nechme to pravdivému soudu Boha a jeho milosrdenství. Sami sebe ale můžeme zpytovat: Jestliže jakožto katolík nechodím do kostela, která varianta je ta „moje“? Je to čistý vědomý a dobrovolný hřích z lenosti nebo nechuti? Nebo je v tom kus nedobrovolnosti? (a není to jen výmluva?) A co ta „vědomost“, vím skutečně, o co tady jde? Snažil jsem se pochopit, ptal jsem se lidí moudřejších a vzdělanějších, byl jsem ochoten nechat se poučit?

Při troše upřímnosti tam kus hříšnosti vždycky najdeme. Ta však nevylučuje Boží slitování. Rozhodně neplatí, že Bůh šmahem zavrhne všechny katolíky, kteří nechodí v neděli do kostela. Bůh na rozdíl od nás vidí do srdce a má přece jenom jemnější nástroje k rozlišování.

Jediné, co překáží Božímu milosrdenství, je lhostejnost, zatvrzelost, pýcha, pohrdání. Bohužel právě to jsou ale často průvodní znaky „nechození do kostela“. Málokdy je to čisté, poctivé a racionální rozhodnutí – to by totiž pokornému a horlivému křesťanovi dlouho nevydrželo.

Přeji Vám, abyste sama nikdy nezapochybovala o velikosti toho daru, který se nám dává každou neděli v eucharistii.

Kategorie otázky: Mše, eucharistie, liturgie, nedělní povinnost

Související texty k tématu:

Desatero
Desatero přikázání Božích Člověk potřebuje v rozmanitých situacích oporu pro orientaci. 
Život je víc než Desatero Byli jste povoláni ke svobodě. 
Jsme povoláni k něčemu většímu a krásnějšímu Dodržovat slepě Desatero nestačí
Čím se řídit při rozhodování? Striktní dodržování pravidel, či okolnosti?
Boží přikázání nejsou dopravní předpisy 
Dodržovat předpisy a jízdní řády je žalostně málo 
Liberalismus, konzervatismus ... a víra? Liberalismus má dvě stránky. 
Co ne-dělá život křesťanským Pánbíček tě potrestá.
Kdo a kdy zavedl termín "Desatero?
Náboženství a desatero mě moc nezajímaly „Které přikázání je první ze všech?“ 
Na prvním místě miluj Boha. Proč?

Kdo se spoléhá na Boha, je jako strom u vody.
(Jr 17,5)

Ježíš Kristus Král, Boží království

Ježíš Kristus Král, Boží království
(20. 11. 2024) Žádné království z tohoto světa, žádný král ani žádná vláda neřeší úplně a s konečnou platností osud jednotlivého…

´Tvůrce Narnie´, ateista a konvertita C. S. Lewis

´Tvůrce Narnie´, ateista a konvertita C. S. Lewis
(20. 11. 2024) C. S. Lewis zemřel 22. 11. 1963. Ve stejný den jako prezident USA John Fitzgerald Kennedy. C. S. Lewis prožil pohnutý…

Kdy začíná advent?

(18. 11. 2024) Datum první adventní neděle

Adventní kalendář k JUBILEJNÍMU ROKU

Adventní kalendář k JUBILEJNÍMU ROKU
(18. 11. 2024) 24.12. začíná jubilejní svatý rok 2025 otevřením brány baziliky svatého Petra ve Vatikánu. Nabízíme vám tip na…

Přispějte na asistenčního psa Šimonovi

Přispějte na asistenčního psa Šimonovi
(18. 11. 2024) Jmenuji se Šimon a je mi 24 let, v patnácti letech mi byla diagnostikována Friedreichova ataxie, vzácné…