24. 5. 2017, KP
Byl Ježíš pohřben podle tradičních rituálů?
Navigace: Katalog dotazů > Víra – nauka víry, katechismus > Ježíš
V Bibli se píše: "Josef z Arimatie, ctihodný člen Rady, který sám také očekával Boží království, se osmělil, přišel za Pilátem a požádal o Ježíšovo tělo. Pilát se podivil, že Ježíš už zemřel. Zavolal setníka a ptal se ho, zda už zemřel. Když se o tom od setníka přesvědčil, daroval tělo Josefovi. Ten nakoupil plátno, sňal tělo z kříže, ovinul je plátnem a pochoval do hrobu vytesaného ve skále. Ke dveřím hrobu pak přivalil kámen."
Oním plátnem by mělo být Turínské plátno. Při jeho průzkumu bylo zjištěno, že Ježíšovi dali na oči dvě mince. Podle zvyků té doby byly mince určeny na převoz do světa mrtvých.
Proč je dostal, když Josef v existenci světa mrtvých údajně nevěřil? Že by pro jistotu? :-)
Pominu zde otázku po pravdivosti samotného tzv. Turínského plátna, která stále ještě není stoprocentně vyřešena, pominu rovněž otázku, zdali by obrysy v místě očí mohly být odrazem mincí (i to je zatím na rovině hypotézy). Podotýkám, že nechci hypotézy o pravdivosti jakkoli vyvracet, samotné Turínské plátno mě osobně fascinuje, je ale dobré upozornit na to, že to nejsou stoprocentně ověřená fakta a s jako takovými bychom měli s nimi nakládat.
Přejdu však k samotnému Vašemu dotazu či spíše podnětu k zamyšlení a přidám taky nějaké své podněty.
1) Proč by nemohli Krista pohřbít tak, jak bylo v tehdejší době zvykem? Nebylo by právě toto tím nejlepším projevem úcty vůči němu? Že ho pohřbí podle tradičních rituálů, jakými se pohřbívali blízké osoby či osoby, kterých si druzí vážili? Navíc, i nám dnes nebývá cizí, že děláme některé tradiční rituály pro ně samotné, aniž bychom do důsledku mysleli na samotný smysl těch rituálů.
2) Dále je třeba pomyslet na to, že ačkoli Kristus učil své učedníky mnohým novým věcem, neznamenalo to, že hned s tímto jeho učením přišla nějaká radikální změna v jednání a obecně v tradicích, které učedníci začali dodržovat. To přicházelo až postupně, teprve až se začala vytvářet nějaká ucelenější církevní nauka (tedy nejdříve až tak v druhé polovině prvního století).
3) Závěrem bych zdůraznila, že v úryvku, který zde uvádíte, není důležité to, jestli Josef z Arimatie dal Kristovi na oči mince či nikoli a jestli chtěl Kristovi zaplatit cestu do říše mrtvých nebo ne, ale že jakožto člen velerady se tímto činem k Ježíšovi přiznal a vzdal mu veřejně úctu – tedy někomu, kdo byl odsouzen a ukřižován jako ten nejhorší zločinec. Chtělo to velkou dávku odvahy a rozhodně také určité vnitřní přesvědčení – minimálně v tom, že Kristus nebyl žádný podvodník a snad ani pouhý obyčejný člověk.
Kategorie otázky: Ježíš