Sekce: Knihovna
Nová psychologie - třetí pilíř New Age
My sami jsme bůhz knihy Náboženství New Age , vydal(o): Karmelitánské nakladatelství
Důkazy z oboru psychologie u našich současníků vždycky zabírají. A New Age se domnívá, že je má. Jeho tvrzení o tom, že vědomé Já je ponořeno do nadosobního vědomí, má vskutku něco společného s tím, co učil na počátku tohoto století význačný švýcarský psycholog C.G.Jung. Avšak tato jeho myšlenka je složitá a velmi nuancovaná a její tvůrce nechtěl v žádném případě překročit hranice svého vědního oboru. New Age převzal určité prvky jeho myšlenky, které však si vykládá po svém a krajně zjednodušuje.Podle New Age byl Jung toho mínění, že ve všech lidech existuje kolektivní nevědomí, které je jakýmsi skladištěm zkušeností celého lidstva od samých jeho počátků a obsahuje obrazy, představy, zkušenosti, způsoby myšlení. Za normálních okolností není tento materiál v lidském vědomí přítomen, avšak lze k němu proniknout, aspoň částečně, v některých snech, pohádkách, mýtických vyprávěních. Jung se prý domníval, že jednou z těchto daností na dně naší duše je Ono, a to že je blízké Bohu, není-li to dokonce sám Bůh. Jestliže je tomu tak, pak můžeme najít Boha, když sestoupíme až do hlubin sebe samých, neboť on je v nás.
Tomu se dá rozumět dvojím způsobem (Jung sám o tom nerozhodl). Jedna možnost: Bůh žije v nás, ale je od nás rozdílný, je naším Stvořitelem a Pánem. To je pojetí zcela křesťanské, což to tak neřekl už Augustin? Ale New Age tomu rozumí jinak: podle něho je Bůh tou nejhlubší částí nás samotných, my sami jsme bůh. A to je něco zcela jiného a pro křesťany nepřijatelného.
Že tohle všecko má úspěch, tomu se nelze divit. Každý už jistě v sobě někdy pocítil jakousi „přítomnost“. Nebyl to snad Bůh, či aspoň něco božského? Známe takové výjimečné zážitky, kdy se naše vědomí doširoka rozevírá a dospívá nakonec až k pocitu jakési nadpřirozené plnosti a blaženosti. Existují nadsmyslové, mystické stavy. Mívali je někteří světci a nejsou možná ani tolik neobvyklé, jenže ti, kteří je prožívají, se málokdy odhodlají o nich mluvit.
New Age tvrdí, že lidé mohou znovu prožívat události při svém narození či hraniční zkušenosti „blízkosti smrti.“ New Age systematicky vyvolává tyto fenomény: „rebirth“ neboli nové zrození (aby odstranil různá traumata), „cesty k branám smrti“, anebo proslulé „channelling“ čili navázání spojení s věcmi nebo bytostmi mimo viditelný svět.
Ať je tomu jakkoli, nepopiratelné je, že tento svět psychologie má nesmírnou přitažlivost pro současné lidi, zejména pro ty, kteří už téměř nic nevědí o křesťanství.
Ostatní kapitoly z této knihy na tomto webu:
- New Age - náboženství bez Boha
- Vědecký podklad - první pilíř New Age
- Náboženství Orientu - druhý pilíř New Age
- Astrologie
- Tajná nauka a okultní techniky
- Náboženství moderní společnosti
- New Age - výzva pro křesťany
- Člověk a Bůh podle New Age
Autor: Godfried Danneels
Související texty k tématu:
Magie, okultismus, spiritismus, ezoterika
- Jak se stavět k horoskoupům a mimořádným schopnostem?
- Okultismus a křesťané (Vojtěch Kodet)
- Magie (z listu toskánských biskupů)
- Magie, spiritismus, okultismus (Philippe Madre)
- "Uzdravení rodových kořenů"
- Homeopatie - logické rozpory?
- Další texty k tématu magie, okultismus, exorcismus zde
Víra:
- Víra je dobrodružství i vztah Křesťanská víra není soubor pouček a nařízení, ale osobní vztah důvěry. Bůh důvěřuje nám, a zve nás, abychom důvěřovali jemu. Je to výzva.
- Čemu věří křesťané Čemu jako křesťané věříme? Co je podstatou křesťanské víry? Na čem stavíme svůj život? Kerygma - křesťanská víra v kostce.
- Křesťanská víra - základní pohled Bůh jde vstříc úplně každému. I tobě! Neboj se.
- Víra - co víra je a co není Co křesťanská víra je a co není...
- Víra osvěcuje naši cestu životem Hledat Boha je dobrodružství. Nikdo z nás ale předem neví, kudy naše cesta k Bohu povede.
- Víra v Ježíše Krista není protekce u Boha Víra v Ježíše Krista neznamená, že nás během našeho života nepostihne nic špatného. Spíše to je vnitřní síla...
- Vědec Jiří Grygar: Proč věřím v Boha? Vztah k Bohu je pro věřícího křesťana důvěrně osobní záležitostí.
- Další texty k tématu víra naleznete zde