Hospodin má ve svém lidu zalíbení. (Ž 149,4) - Citát z Bible na každý den

Sekce: Nedělní liturgie

22. 2. 2004

7. neděle v mezidobí - Cyklus C

Chvála a dík, které Bohu vyjadřujeme, prospívají asi nejvíce nám samotným. Živě si tak připomínáme Boží dobrotu projevenou nám i našim bližním. A ptá-li se někdo, kde má tuto dobrotu hledat, potom lze odpovědět, že snad nejvíce v neustále opakovaném Božím odpouštění. Kdo nemá živou zkušenost s darem odpuštění, ten bude hledat pracně důvody k radosti z Boha.

VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA

Hospodine, důvěřuji v tvé slitování, pro tvou pomoc ať zaplesá mé srdce, zazpívám Hospodinu, který mě zahrnul dobrem.

VSTUPNÍ MODLITBA

Dej nám, prosíme, všemohoucí Bože, abychom vždycky poznávali, co se ti líbí, a slovy i skutky věrně plnili tvou vůli. Skrze tvého Syna...

1. ČTENÍ

Tato epizoda z Davidova života velmi krásně ilustruje ústřední myšlenku evangelia: lásku k nepřátelům, projevenou skrze odpuštění. David, pronásledovaný Saulem, by měl možnost zabít svého nepřítele, ale neudělá to, protože v něm vidí zástupce (posvěceného) Božího. Dává pouze důkaz této možnosti a doufá, že Bůh ho zachrání (projeví na něm svoji spravedlnost), protože On je věrný vůči tomu, kdo koná dobro.

1 Sam 26,2.7-9.12-13.22-23

Saul sestoupil na poušť Zif a s ním tři tisíce vybraných mužů z Izraele, aby na poušti Zif slídil po Davidovi. V noci David a Abišaj přišli (k Saulovu) mužstvu, a hle - Saul ležel a spal v ohradě vozů, s kopím zabodnutým do země u své hlavy, Abner pak a lid spali kolem něho. Abišaj řekl Davidovi: ”Dnes vydal Bůh tvého nepřítele do tvé ruky. Nuže dovol, abych ho přibodl jeho kopím k zemi jedním bodnutím, druhého nebude třeba!” David však Abišajovi odpověděl: ”Nezabíjej ho! Kdo vztáhne beztrestně ruku na pomazaného od Hospodina?” (Pak) vzal David kopí a džbán vody od Saulovy hlavy a odešli. Nikdo je neviděl ani nezpozoroval a nikdo se neprobudil. Všichni spali, neboť na ně padl tvrdý spánek od Hospodina.
David přešel na protější stranu (údolí), zastavil se na vrcholu hory a zdaleka - byla to velká vzdálenost - volal: ”Zde je kopí, králi! Ať sem přijde jeden ze služebníků a vezme ho. Hospodin odplatí každému podle jeho spravedlnosti a věrnosti; vždyť dnes tě vydal Hospodin do mé ruky, ale já jsem nechtěl vztáhnout ruku na pomazaného od Hospodina.”

ŽALM 103

Odpověď: Hospodin je milosrdný a milostivý.

Veleb, duše má, Hospodina, – vše, co je ve mně, veleb jeho svaté jméno! – Veleb, duše má, Hospodina – a nezapomeň na žádné z jeho dobrodiní!

On odpouští všechny tvé viny, – on léčí všechny tvé neduhy. – On vykupuje tvůj život ze záhuby, – on tě věnčí láskou a slitováním.

Hospodin je milosrdný a milostivý, – shovívavý a nadmíru dobrotivý. – Nejedná s námi podle našich hříchů – ani podle našich vin nám neodplácí.

Jak vzdálen je východ od západu, – tak vzdaluje od nás naše nepravosti. – Jako se smilovává otec nad syny, – tak se smilovává Hospodin nad těmi, kdo se ho bojí.

2. ČTENÍ

V třetí části 1 Kor 15 Pavel odpovídá na druhou námitku: jak vstanou mrtví? S jakým tělem? Nejprve odpovídá pomocí obrazů (15,36-44), které poskytnou vágní představu. Pak argumentem víry: skrze solidaritu s Adamem jsme zdědili porušitelnost, skrze solidaritu s Kristem zdědíme neporušitelný život. Kristus je teď duchovní bytostí. A toto je náš úděl: být jako on (1 Jan 3,2), prožít zmrtvýchvstání jako on (Řím 6,5), s oslaveným tělem jako je jeho (Fil 3,21).

1 Kor 15,45-49

Bratři! První člověk, Adam, byl stvořen jako živá bytost, poslední Adam však bude oživujícím duchem.
Ale není napřed to, co je zduchovnělé, nýbrž to, co je živočišné, a potom teprve přijde to, co je zduchovnělé. První člověk byl utvořen ze země, je pozemský, druhý člověk je z nebe. Když někdo pochází ze země, ze země jsou i jeho děti. Když někdo pochází z nebe, z nebe jsou i jeho děti.
My jsme na sobě nesli podobnost s tím člověkem, který pocházel ze země. Stejně tak poneseme i podobnost s tím, který je z nebe.

ZPĚV PŘED EVANGELIEM

Aleluja. Nové přikázání vám dávám, praví Pán, milujte se navzájem, jak jsem já miloval vás. Aleluja.

EVANGELIUM

Jedná se o malý morální kodex, který charakterizuje život křesťana. Nejprve je tu zlaté pravidlo (”co chcete, aby lidé dělali vám, i vy jim dělejte”), pak následují tři ”negativní” postoje, které se mohou shrnout větou: nejednejte jako ti, kteří neznají evangelium. Od v. 35 (”milujte své nepřátele…”) pak máme pozitivní vyjádření evangelního postoje. Důvodem ”lásky bez podmínek” je ”následování” Otce, který je dobrý i k těm, kteří dobří nejsou.

Lk 6,27-38

Ježíš řekl svým učedníkům: ”Vám, kteří posloucháte, říkám: Milujte své nepřátele, prokazujte dobro těm, kdo vás nenávidí, žehnejte těm, kdo vás proklínají, modlete se za ty, kdo vám ubližují. Tomu, kdo tě udeří do tváře, nastav i druhou; kdo ti bere plášť, tomu neodpírej ani šaty. Každému, kdo tě prosí, dávej, a kdo ti bere, co je tvoje, od toho nežádej nic nazpátek. Jak chcete, aby lidé dělali vám, tak i vy dělejte jim.
Jestliže milujete ty, kdo milují vás, co za to můžete od Boha čekat? Vždyť i hříšníci milují ty, kdo je milují. Prokazujete-li dobrodiní těm, kdo je prokazují vám, co za to můžete od Boha čekat? To přece dělají i hříšníci. Půjčujete-li těm, od kterých doufáte, že vám to vrátí, co za to můžete od Boha čekat? Vždyť i hříšníci půjčují hříšníkům, aby dostali stejně tolik nazpátek.
Ale milujte své nepřátele, prokazujte dobrodiní a půjčujte a nic nečekejte zpět. Vaše odměna bude hojná a budete syny Nejvyššího, neboť on je dobrý k nevděčným i zlým. Buďte milosrdní, jako je milosrdný váš Otec!
Nesuďte, a nebudete souzeni, nezavrhujte, a nebudete zavrženi. Odpouštějte, a bude vám odpuštěno. Dávejte, a dostanete, míru dobrou, natlačenou, natřesenou a vrchovatou vám dají do klína. Neboť jako měrou měříte, takovou se zase naměří vám.”

K ZAMYŠLENÍ

Upřímně řečeno – Ježíšovy požadavky, jak je dnes čteme v evangeliu, nejsou vůbec snadné. A mohou nám připadat až nereálně náročné. Náročné skutečně jsou. A skoro by se dalo říci, že se do dnešního (ale i ”včerejšího”) světa nehodí. Opravdu - neodpovídají běžným lidským nárokům a zkušenostem. Klíčem k jejich pochopení a přijetí jsou zřejmě slova: ”Buďte milosrdní, jako je milosrdný váš Otec!” Být v jednání a smýšlení podobný Bohu je ohromný nárok a úžasná perspektiva. Předpokládá a vyžaduje to nasazení takřka všech lidských sil. Ale ani to nestačí. Předpokládá to žít z Ducha Božího, kterého Ježíš slíbil a dává těm, kdo v něho uvěří. Křesťan je obdařován neobyčejným obdarováním pro neobyčejně náročný životní úkol. Nic víc a nic méně.

TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN

Jak 3,13-18

Mk 9,14-29

Komentář: Mk 9,14-29
Někdy máme pocit, že se nedokážeme ovládat, že ”jsme v zajetí” nezadržitelných reakcí pomstychtivosti, zloby. A přesto je tu někdo, kdo má moc nás vysvobodit z takového kolotoče.

Jak 4,1-10

Mk 9,30-37

Komentář: Mk 9,30-37
”Sestoupit” k druhému – to nám často příliš ”nevoní”. Protože to znamená opouštět sebe, svůj píseček. A přejít na píseček toho druhého.

25. 2. Popeleční středa

Jl 2,12-18

2 Kor 5,20-6,2 ; Mt 6,1-6.16-18

Komentář: 2 Kor 5,20-6,2 ; Mt 6,1-6.16-18
Dobu postní bychom měli vnímat především jako ”čas vzácný, příhodný”, ne jako čas ”ponurý”: vždyť je to čas k nalezení nové milosti, nové radosti z Boha!

Dt 30,15-20

Lk 9,22-25

Komentář: Dt 30,15-20
Tím základním rozhodnutím, ke kterému se v tomto postním putování máme nově propracovat, je volba žít ”pro Boha”, nebo ”bez Boha”: pro Boha ”zcela a úplně”, nebo jen napůl. Dokážeš vidět, které ”svůdné cesty” tě v konkrétním životě odvádějí od Pána?

Iz 58,1-9a

Mt 9,14-15

Komentář: Iz 58,1-9a
Není snadné se správně postit: někdy je půst odrazovým můstkem k nevrlosti, tvrdosti vůči druhým. Půst nás však má vést k větší citlivosti a otevřenosti k bližním… i vzdáleným.

Iz 58,9b-14

Lk 5,27-32

Komentář: Iz 58,9b-14
Tento úryvek je ”náročný”: nesmím však přehlédnout velká zaslíbená, která jsou zde obsažená.

Témata: zlaté pravidlo
Kdo se spoléhá na Boha, je jako strom u vody.
(Jr 17,5)

Křesťanské cvičení / PODCAST K POSLECHU

Křesťanské cvičení / PODCAST K POSLECHU
(21. 11. 2024) Jaký vztah mají katolíci ke svému tělu a jak jej mohou zlepšit? Jaké jsou rozdíly mezi Enraphou a jógou, a proč je jóga…

Péče o umírající a hospice - rozhovor s Marií Svatošovou / PODCAST K POSLECHU

Péče o umírající a hospice - rozhovor s Marií Svatošovou / PODCAST K POSLECHU
(21. 11. 2024) Rozhovor s lékařkou a zakladatelkou českého hospicového hnutí Marií Svatošovou

Ježíš Kristus Král, Boží království

Ježíš Kristus Král, Boží království
(20. 11. 2024) Žádné království z tohoto světa, žádný král ani žádná vláda neřeší úplně a s konečnou platností osud jednotlivého…

´Tvůrce Narnie´, ateista a konvertita C. S. Lewis

´Tvůrce Narnie´, ateista a konvertita C. S. Lewis
(20. 11. 2024) C. S. Lewis zemřel 22. 11. 1963. Ve stejný den jako prezident USA John Fitzgerald Kennedy. C. S. Lewis prožil pohnutý…

Kdy začíná advent?

(18. 11. 2024) Datum první adventní neděle