18. 1. 2008, aneb
Všudypřítomnost Boží. Je bůh židle?
Navigace: Katalog dotazů > Víra – nauka víry, katechismus > Bůh
Věříme, že Bůh je všudypřítomný, ale ne, že je ve všem
Opravdu věříme, že Bůh je všudypřítomný, ale ne, že je ve všem a to je velký rozdíl.
Všudypřítomnost Boží znamená blízkost Boha k jeho stvoření (jak vcelku, tak v každé jeho jednotlivosti), ale zároveň vyjadřuje i jeho nezávislost na stvořeném.
My žijeme v prostoru a čase a mimo prostor a čas neumíme uvažovat. Bůh je ovšem mimo prostor a čas. Takže si myslím, že chtít si příliš jasně představovat jak zaplňuje všechen prostor okolo nás by bylo mylné a omezené naším lidským vnímáním - cpali bychom Boha do nějaké malé krabičky, do které se nám prostě vejít nemůže. Možná by se dalo místo slova všudypřítomný použít i slova nezměrný, které vystihuje tutéž jeho vlastnost.
Je třeba si uvědomit, že všechny naše výpovědi o Bohu jsou pouze "analogické". Tj. vycházejí z našich omezených zkušeností v tomto světě, které aplikujeme i na Boha. Je to tak určitě správně, ale je třeba si uvědomit, že to není všechno, že Bůh pro nás zůstává stále tajemstvím a předmětem naší víry ne našeho jasného poznání. Takže touha všemu rozumět bude asi naplněna až jednou až se s ním setkáme tváří v tvář.
Kategorie otázky: Víra – nauka víry, katechismus, Bůh