30. 12. 2009, šape
Víra versus církev
Navigace: Katalog dotazů > Víra a život (život z víry) > Hledání Boha, víry
nejsem pokřtěná, ale v poslední době mě velmi oslovuje křesťanství a cítím, že je to přesně to, co hledám... Mám ale problém přijmout i církev - připadá mi příliš formalistická, že klade důraz na hierarchii, pravidla... Např. když jdu mši, tak se nedokážu moc soustředit na duchovní prožitek, pořád se vstává, kleká a mě to jaksi vyrušuje. Na druhé straně cítím, že bez ní to nepůjde a taková ta novodobá křesťanská hnutí mě taky moc nelákají. Zdá se mi, že leckdy nemají daleko k sektám. Jak si k církvi najít cestu? Děkuji za odpověď :)
Církev - "směska lidí nejrůznějších typů"
Milá hledající,
na prvním místě bych tě chtěl ujistit, že samotný Ježíš řekl, že „kdo hledá, najde“. Líbí se mi tvá otevřenost a přeji ti, aby ti vydržela, abys dokázala přijímat, ztotožnit se, a tak pochopit. Ne všechno totiž jde nejprve pochopit a pak přijmout.
Máš pravdu, poctivé křesťanství se bez společenství konkrétních lidí neobejde. Křesťanství je společnou cestou do nebe, nikoli individualistickou stezkou.
Když se zdá, že je v něčem církev příliš formální, že usměrňuje člověka k zachovávání nějaké formy, pak až na výjimky, ví, proč to dělá. V základu celého života z víry je osobní vnitřní svoboda. A pak také úsilí o harmonii – respektive o pořádek nebo také řád života. A to se nám v některých situacích nemusí líbit.
Zmínila jsi příklad mše. Mše patří do košatého stromu modlitby. Modlitba se pak dá pochopit jako komunikace člověka s Bohem.
Modlitba má dvě hlavní větve:
1) osobní (když se modlíš naprosto sama);
2) společnou (když se modlíš s někým dalším).
Každá z těchto dvou větví se ještě dělí na dvě části: 1a) osobní spontánní (jakákoli slova díků, proseb, chvály, oslavy); 1b) osobní formulovaná (Otče náš …); 2a) společná neoficiální (růženec, křížová cesta, společná modlitba chval); 2b) liturgie (oficiální modlitba církve jako celku, jako jednoho hlasu, jako modlitba Těla Kristova – mše, zpověď, liturgie hodin).
Nelze jednotlivé části plést. Nemůžeš na mši chtít tebou požadované soukromí pro vnitřní modlitbu. Při mši přidáváš svůj hlas k hlasu celé církve, sjednocuješ se s ní v postojích, které mají svá pravidla, a která doprovázejí příslušná slova.
Zlatá střední cesta. Nabídnul jsem ti pohled pod pokličku, ale rozhodně nepsal o všem, o čem by se dalo. Církev, jak jsem jí poznal před zhruba patnácti lety, kdy jsem byl také pokřtěn, je obdivuhodný organismus. Je to směska opravdu všech typů lidí. Není od věci, že se nazývá katolická – tj. všeobecná a všeobjímající.
Přeji ti závrať z pohledu na ten nesčíselný zástup věřících, kteří jsou sjednoceni skrze Ježíše a kolem Ježíše a kteří touží po tom samém: žít v plnosti života s Bohem.
Kategorie otázky: Církev, společenství křesťanů, Hledání Boha, víry