Veleben buď Hospodin, má Skála. (Ž 144,1) - Citát z Bible na každý den

6. 5. 2008, Opatrný

Třetího dne vstal? Není tu nesrovnalost?

Navigace: Katalog dotazů > Církev, společenství křesťanů > Mše, eucharistie, liturgie, nedělní povinnost

Studuji Bibli intenzivne uz vice nez rok a cim vice o Bibli vim a cim duverneji ji znam, tim vic otazek me napada. Odpovedi samozrejme hledam a nachazim v dalsim studovani Bible. S nekterymi otazkami se ale potykam jiz dlouho. Jedna z nich se tyka prave Velikonoc.

Jak jde dohromady Jezisova predpoved, ze Syn cloveka bude v srdci zeme po 3 dny a 3 noci s krestanskou tradici Velikonoc?

Nepredpokladam, ze by byla chyba v Bibli, nebo ze by se snad mylil Jezis, kdyz mluvil o znameni proroka Jonase. (Matous 12:39-40,16:4, Lukas 11:29) Daleko pravdepodobnejsi mi pripada, ze se mylil nekdo pri stanoveni techto svatku, presneji receno pri stanoveni presneho dne Jezisovy smrti a vzkriseni. Pokud znate nejake vysvetleni, rada si ho prectu, pripadne bych s Vami o tom i rada diskutovala.

Podle místní kultury se noc už počítá k následujícímu dni

Evangelia mluví o tom, že Ježíš zemřel den před sobotou (např. Matouš 27,62 a Jan 19,31) a že vstal zmrtvých v noci ze soboty na neděli. Tato noc už se počítá podle místní kultury k následujícímu dni, řekli bychom tedy, že Ježíšova smrt trvala od pátku do neděle, tedy tři dny.
S tím si nijak neodporuje Ježíšova předpověd utrpení, jak je zachycena u evangelisty Lukáše: Ježíš má být znamením pro své současníky (a pro následující generace) jako Jonáš pro Ninivské - nemluví se tu tedy o Ježíšově smrti, ale o jeho prorockém kázání, které vyzývá k obrácení (znovu se na to naráží ve verši 32).

Výrok v Matoušově evangeliu 16,4 také nemluví o dvou nocích (ani dnech). Zato Matouš 12,29 představuje problém. Cílem přirovnání ale nejsou detaily - musíme si spíš všímat celého obrazu. Nejedná se tu o přesnou předpověd času, ale přirovnání tří dnů Ježíšovy smrti k nabízející se starozákonní paralele. Tři noci jsou zde přidané, protože tu Ježíš vlastně cituje knihu Jonáš 2,1. Navíc tímto textem začíná popis utrpení člověka, který si připadá, že se utápí ve svých starostech a odtud volá k Bohu. I lidmi, které prožívají takovéto utrpení, se stal Ježíš solidární svou smrtí.

Ježíšova slova tedy nemůžeme chápat jako doslovné předpovědi, ale musíme se na ně dívat v celém kontextu. Přeji Vám hodně zajímavých otázek i radosti z hledání odpovědí.

Kategorie otázky: Ježíš, Mše, eucharistie, liturgie, nedělní povinnost

Kdo se spoléhá na Boha, je jako strom u vody.
(Jr 17,5)

Do budoucnosti nelze hledět s klidem

Do budoucnosti nelze hledět s klidem
(22. 11. 2024) Naděje však překonává každou úzkost, krizi a únavu, a dává nám silnou motivaci jít vpřed, protože naděje je dar, který…

K tragédii na Ukrajině pronese poslední slovo Bůh

K tragédii na Ukrajině pronese poslední slovo Bůh
(22. 11. 2024) Bůh bude žádat účet za všechny prolité slzy, píše papež František.

Červená středa - Red Wednesday

Červená středa - Red Wednesday
(22. 11. 2024) Pravidelná akce, která připomíná všechny, kdo jsou ve světě pronásledováni pro své náboženské…

Křesťanské cvičení / PODCAST K POSLECHU

Křesťanské cvičení / PODCAST K POSLECHU
(21. 11. 2024) Jaký vztah mají katolíci ke svému tělu a jak jej mohou zlepšit? Jaké jsou rozdíly mezi Enraphou a jógou, a proč je jóga…

Péče o umírající a hospice - rozhovor s Marií Svatošovou / PODCAST K POSLECHU

Péče o umírající a hospice - rozhovor s Marií Svatošovou / PODCAST K POSLECHU
(21. 11. 2024) Rozhovor s lékařkou a zakladatelkou českého hospicového hnutí Marií Svatošovou

O webu (22.11.2024, 20:43)

Rejstřík témat (22.11.2024, 20:43)

Servis pro vás (22.11.2024, 20:42)

Texty (22.11.2024, 20:42)