11. 11. 2009, Opatrný
Tisícileté panování v Janově Apokalypse.
Navigace: Katalog dotazů > Konec světa, vizionáři
Jan podává obrazy, které nemůžeme brát doslova
Dobrý den,
je těžké vykládat jedno vytržené místo ve Zjevení Janově, poselství se nachází v knize jako celku. Pokusím se ale něco napsat k problematické 20. kapitole.
Předně je třeba si uvědomit, že Jan podává obrazy, které nemůžeme brát doslova. Extrémním příkladem je představa beránka se sedmi rohy a sedmi oky, který si bere svitek z Boží ruky. Nebo brány nového Jeruzaléma z perel. Nejen že se jedná o obrazy, ale tyto obrazy si ani není možné představovat. Jsou to vedle sebe položené symboly a asociace na starozákonní texty.
Podobně je to i s popisem závěrečných událostí. Jan používá obrazy z židovské apokalyptiky, ale upravuje je pro své poselství. Jsou tu vedle sebe položeny představy o mesiášově království v Izraeli i o obnově celého světa (konečném soudu). Časový rozestup ve vidění nemusí nutně znamenat časovou posloupnost ve skutečnosti.
Co se týče vzkříšení, mluví se sice o prvním vzkříšení a o tom, že ostatní mrtví nevstanou do konce tisícileté vlády, nikde se ale nemluví o druhém vzkříšení! Jan sice přebírá starší apokalyptickou tradici, ale v tomto bodě se musí zastavit - pro ty, kteří Krista odmítli, není připraveno vzkříšení, jen definitivní smrt.
Poselství je vlastně takové, že ty, kteří se ke Kristu připojili, čeká panování (věčná radost) - a ti mají při líčení přednost. Pak je přidáno i to, že kdo bojoval proti Kristu a jeho lidem, kdo se choval asociálně, toho čeká trest. Puštění satana z propasti je jen cestou k jeho definitivní likvidaci.
Tato odpověď nemůže být jistě úplná. Obrazy Janova Zjevení není možné zcela opsat naší racionální mluvou. Mohou nás ale zvát ke stále novému promýšlení.
Kategorie otázky: Výklady jednotlivých pasáží Bible, Konec světa, vizionáři