1. 11. 2010, tob
Mariánská dogmata
Navigace: Katalog dotazů > Víra – nauka víry, katechismus
rád bych si upřesnil dvě nejasnosti, týkající se Panny Marie.
1) Její neposkvrněné početí. Na internetu jsem si přečetl část textu buly papeže Pia IX., v níž je uvedeno:
"nauka, podle níž Panna Maria byla uchráněna prvotního hříchu....je zjevena Bohem".
Můžete mi sdělit, kde je možno - nejspíše v textech Písma - takto formulované Boží zjevení nalézt?
...
2) Dalším otazníkem je "nanebevzetí Panny Marie". V různých zdrojích jsem se dočetl v podstatě dvě protichůdné informace: první tvrdí, že Maria nezemřela, druhá přichází s opačným tvrzením, obě však svorně prohlašují, že byla vzata do nebe s tělem i duší. Takže zemřela či nikoliv - a na základě jakých věrohodných poznatků Církev dospěla k přesvědčení o nanebevzetí?
Aplikace Božího slova na konkrétní situaci
Vážený pane,
na otázky kolem nejmladších mariánských článků víry (dogmat) je nesnadné stručně odpovědět. Nabízím proto pouze několik – věřím že inspirativních - poznámek:
1/ Dogma je církví přijatá závazná forma vyjádření biblického textu, která se ukázala v průběhu dějinného vývoje nutnou. Vždy jde o reflexi biblického textu v jeho celku a vedle poučení (formulace obsahu víry) je dogma také nástrojem oslavy Boha.
2/ V dějinách církve byla postupně formulována tato mariánská dogmata: o Božském mateřství, o ustavičném panenství, o Neposkvrněném Početí a o přijetí Marie do Boží slávy. Všechna jsou pevně navázána na nejužší myslitelný vztah mezi Ježíšem a jeho matkou a jsou primárně chápána jako bohopocta a teprve druhotně jako projev oslavy Panny Marie. Pořadí vzniku dogmat je důležité pro pochopení vnitřních souvislostí.
3/ Obsahem dogmatu o Neposkvrněném Početí (Pius IX. 1854) je přesvědčení, že Marie je od začátku své existence vyvolená a omilostněná k nejdůvěrnějšímu spojení s Kristem = v jejím životě není nic, co by se stavělo mezi ní a jejího božského Syna, tedy žádný hřích.
Dogma o Miriině tělesném oslavení (Pius XII. 1950) v podstatě říká, že po dokonání svého pozemského života (je-li smrt dokonáním života, pak po smrti) byla Maria přijata celá a nerozdělená (rozdělení je důsledkem hříchu) do Boží slávy.
4/ V bibli nenajdeme doslovné formulace Vámi zmiňovaných článků víry. Při formulaci dogmat jde o aplikaci Božího slova na konkrétní situaci. (Analogicky např. soudce aplikuje obecný předpis na konkrétní skutek a vynese rozsudek). Otázku, zda máme právo takto zacházet s Písmem zodpověděl kladně už Ježíš a novozákonní svatopisci.
5/ K biblickým místům, která tvoří základ dotčených věroučných formulací patří především:
Jan 12,26; a 17,24 v kombinaci s Lk 11,27n ; 8,20n a Lk 1,28; 1,45 v kombinaci s např. Řím 12,3 a Ef 1,3-14.
Více info naleznete též na webu maria.cz
Kategorie otázky: Víra – nauka víry, katechismus