6. 5. 2010, Opatrný
Konec světa v Bibli
Navigace: Katalog dotazů > Konec světa, vizionáři
Nový Jeruzalém
Dobrý den,
souvislost těchto textů je opravdu zajímavá, ale předně je potřeba mít na paměti, že oba pocházejí z jiné doby.
V První knize Mojžíšově slibuje Bůh Noemovi, že se nerozhněvá na lidstvo a nevyhladí ho jako celek. Je to reakce na jiné blízkovýchodní mýty, ve kterých se bohové rozhněvali na lidstvo, které jim přišlo protivné, a rozhodli se ho utopit. Jen náhodou někdo přežil. Bůh, jak o něm mluví Starý zákon, se sice také rozhněval, sám ale zachránil Noema a pak mu slíbil, že již nikdy nesešle na lidstvo takovou pohromu. Lidé tak získávají základní jistotu, že se příroda, kterou nedokáží ovládat, neotočí zcela proti nim.
Apokalypsa neboli kniha Zjevení sv. Jana promlouvá do pohnuté doby konce prvního století po Kristu, kdy si křesťané připadali diskriminovaní a ohrožovaní jak místním zřízením (města Malé Asie), tak fungováním celé Římské říše. Jan se je ale snaží přesvědčit, že ve skutečnosti jsou na tom lépe než "prominenti režimu" a že Ježíš Kristus svou smrtí a vzkříšením už zvítězil nad svými odpůrci. Ti nemohou obstát v boji proti Ježíšovi a Bohu, mohou mu ale vzdát chválu a připutovat za ním do Nového Jeruzaléma.
V příběhu o Noemovi tedy Bůh slibuje, že nezničí celé lidstvo, zatímco v Apokalypse ukazuje, že ti, kteří nyní trpí, jsou v širší perspektivě na tom lépe.
Kategorie otázky: Konec světa, vizionáři