25. 3. 2009, peb
Jak mohl Kristus odčinit hříchy lidí všech dob?
Navigace: Katalog dotazů > Víra – nauka víry, katechismus > Ježíš
začetl jsem se na Vašich stránkách www.krestanstvi.cz. V kapitole Kdo je Ježíš Kristus tápu nad těmi to větami:
Světu podal svou záchranou ruku – spásu, když svou lidskou smrtí na kříži odčinil hříchy lidí všech dob. Svou bolestí se tak solidarizoval se všemi trpícími a dal utrpení smysl. Pak projevil své božství, když vstal z mrtvých a smrt tím učinil branou do vyšší nadčasové dimenze života.
Nejvíce mě trápí slova "svou lidskou smrtí na kříži odčinil hříchy lidí všech dob" Rozumím větě: "Svou bolestí se tak solidarizoval se všemi trpícími a dal utrpení smysl". Asi mi chybí znalost šíršího kontextu. Lze ve zkratce naznačit jak mohl Kristus přijetím svého utrpení na kříži odčinit hříchy lidí všech dob?
Bůh není omezen ani prostorem ani časem
Uvedený citát se snaží osvětlit poslání Ježíše Krista jako „Spasitele“ (neboli zachránce). Zachránce nepřichází jen proto, aby se s lidmi postiženými nějakým neštěstím solidarizoval, ale aby je z jejich ohrožení také vytrhl. Často s nasazením vlastního života.
Můžeme pomyslet na hasiče, člena horské služby, ale i na lékaře či policistu při rizikovém zásahu. Ne vždy vyváznou bez zranění. Mnohdy na sebe naopak berou celou tíhu chybného jednání druhých lidí, protože ti si už sami pomoci nemohou (např. člověk v hořícím domě).
Biblické poselství vidí v oběti Ježíše Krista jakési vyvážení veškeré tíhy „hříchů lidí všech dob“. Paralela s „obyčejnými záchranáři“ asi není úplně přímočará, nicméně určitým vodítkem k porozumění být může, vidíme-li v Ježíši Kristu nejen člověka, ale současně i Božího Syna, který se stal jedním z nás.
Pro Boha čas ani místo nehrají zásadní roli. Bible nám jej představuje jako bytost všudypřítomnou a nadčasovou. Je stvořitelem všeho, a tak není omezen ani těmi nejzákladnějšími kategoriemi bytí, mezi něž právě čas a prostor patří – i ty jsou součástí jeho stvoření. Plynutí času, které my vnímáme jako proces, je u Boha jakési „stálé nyní“. Celé dějiny má jako na dlani, proto je myslitelná i jediná oběť Božího Syna za „hříchy lidí všech dob“, uskutečněná pochopitelně, z pohledu dějin, na konkrétním místě a v konkrétním čase.
Kategorie otázky: Víra – nauka víry, katechismus, Ježíš