Základní postoj apoštola Pavla k postavení žen je ten, že muž i žena se v Kristu těší stejné náboženské důstojnosti: v Kristu "už není muž anebo žena; všichni jste jeden v Kristu Ježíši" (Gal 3,28). To ovšem neznamená uniformitu; muž zůstává i po křtu mužem a žena ženou, ale v řádu spásy nabývají stejných podmínek. Jsou na sobě v jistém smyslu závislí a mají stejnou odpovědnost: "Muž ať plní ženě, čím je povinen, a stejně tak i žena mužovi" (1Kor 7,3), "...v Kristu je žena závislá na muži a muž zase na ženě" (1Kor 11,11).
V listech apoštola Pavla je třeba odlišovat obecně platná stanoviska od příležitostných řešení životních situací, která mají často svoji působnost pouze pro určitý případ.
U sv. Pavla se setkáváme s kladným přijímáním služeb žen v misijní činnosti a v životě místních komunit. S naléhavostí vybízí např. k usmíření Evodie a Syntychy ve filipské církvi (Flp 4,2-3), a to proto, že byly jeho srdci blízké jako spolupracovnice při šíření evangelia; jejich nesvornost mohla být o to víc překážkou víry pro ostatní.
***
Se svolením zpracováno podle č. 14/2004 Katolického týdeníku.
30. 3. 2004
Žena ať v církvi mlčí?!
Související texty k tématu:
Žena a muž:- I když se muž a žena obracejí k témuž Bohu, dělají to jinak... (Aleš Opatrný)
- Žena a muž - dva světy? (Rozhovor s psychologem P. Goldmanem)
- Akcenty mužské a ženské spirituality (P. Tomáš Holub)
- Hranice a váš manželský partner (Dr. Henry Cloud)
- Další texty pro ženy (ale i muže) zde