1/ Ve světě je zlo.
2/ Kdyby byl Bůh, něco by s tím byl udělal.
3/ Nic s tím uděláno nebylo.
4/ Bůh tudíž neexistuje.

Třetí tvrzení není tak evidentní. Tvoří vhodný terč pro silné protiargumenty, protože je samo o sobě dedukcí a potřebuje induktivně podepřít. Lze ukázat, že ve zkoušce pravdivosti a platnosti nemůže obstát, protože odhaluje předpoklady jednotlivce. O tom, zda Bůh existuje, nebo ne, toto tvrzení nic neříká; mluví jen o tom, že kdyby existoval, jednal by "podle mého".

Bez ohledu na slabost třetího tvrzení představuje tento typ argumentace ze strany ateistů pro teisty logické dilema. Mohou na ni reagovat několika způsoby. Jejich cílem bude odzbrojit otázku a pak předložit pádnější argumenty ve prospěch Boží existence. Otázka zla je samozřejmě jedním z největších diskusních bodů mezi teismem a ateismem. Dovolte mi předložit zde dvě smysluplné metody, které teisté mohou použít jako východisko:



1. metoda

(1) Ano, ve světě je zlo.
(2) Pokud existuje zlo, musí existovat dobro (problém, který musí ateista vysvětlit).
(3) Jestliže existuje dobro a zlo, pak musí existovat nějaký morální zákon, podle něhož lze rozsuzovat mezi dobrem a zlem.
(4) Jestliže existuje morální zákon, pak musí existovat i dárce morálního zákona.
(5) Pro teistu to ukazuje na Boha.

S tímto jako východiskem mohou teisté oslabit argument pracující s problémem zla a pak se zabývat předpoklady, o něž se tato argumentace opírá. Mohou ukázat, že některé předpoklady logicky neodpovídají ateistickému světovému názoru. Potom, jako poslední krok, mohou předložit argumenty ve prospěch Boží existence a vysvětlit, co Bůh řekl (a udělal) ohledně problému zla.



2. metoda

(1) Ve světě je zlo.
(2) Na existenci zla a svobody vůle v soustavě milujícího stvořitele není nic rozporuplného.
(3) Ve skutečnosti platí, že pojmy lásky a dobroty jsou bez Boží existence nevysvětlitelné.
(4) Protože člověk prožívá lásku a dobrotu, vypovídá to o Boží existenci.
(5) Proto není nerozumné věřit, že Bůh existuje.



Zde pak teisté zahájí svou argumentaci ve prospěch Boží existence. Ateisté mohou některé z těchto premis zpochybňovat, ale právě takto probíhá dialog složený z argumentů a protiargumentů.
Na toto téma bylo napsáno mnoho výborných knih. Problém zla má mnoho aspektů, jimiž je třeba se zabývat - morální problém, fyzický problém, metafyzický problém atd. Předmětem diskuse bude i otázka "nejlepšího ze všech možných světů". Reprezentativní pojednání o problému zla obsahují knihy Problém bolesti od C. S. Lewise a Philosophy of Religion (Filozofie náboženství) od Normana Geislera. Lewis se tímto problémem zabývá v jeho podstatě, Geisler ho rozebírá z filozofického hlediska.

Na předchozích ilustracích jsem chtěl ukázat, že logika má v každé diskusi o Boží existenci velice důležité postavení.

***

Zpracováno podle knihy: Skutečná tvář ateismu, kterou vydalo NÁVRAT DOMŮ. Několik kapitol z této knihy naleznete zde