11. listopadu 2003 jsem při holení dostal nápad. Vzhledem k tomu, že mám rodinu po celé republice i v zahraničí a skoro celá používá internet, říkal jsem si, že by bylo dobré mít nějaké místo na internetu, kde by si lidé mohli spravovat, co kdo komu koupí. Zároveň by měli vybrat to, co si dotyčný skutečně přeje. Ten by ale při tom měl být do poslední chvíle napnutý, co od koho dostane.

Tak se zrodil web MilyJezisku.cz, který vše výše uvedené dokáže. Za tři měsíce fungování (spouštíme jej jenom před Vánoci) jej navštívilo 36 515 lidí. Web dnes provozuje moje internetová reklamní agentura.





Vánoce nejsou o komerci

Při procházce nákupními středisky by se mohlo zdát, že Vánoce jsou o komerci: kdo má více a dražších dárků pod stromečkem, vyhrává. Podle přání, která lidé píší svým příbuzným a známým přes systém MilyJezisku.cz, to ale tak nevypadá.

Samozřejmě, že pubertální slečny si přejí kosmetiku a oblečení a dvacetiletí kluci auto a erotické pomůcky. Ale velká část přání, možná i většina v sobě zahrnuje částečně nebo i převážně nehmotné věci. A co si lidé přejí ze všeho nejvíce? Lásku!

Lidé si nepřejí jenom lásku získat, ale hlavně ji vylepšit, udržet a posilovat. A to nejenom sobecky ("přál bych si, aby mě měla více ráda"), ale skutečně láskyplně ("přeji si, abych byl lepším manželem"). Především u žen je vidět, jak hluboce milují své partnery.

A i když si přejí hmotné věci, vztahují je k celé rodině ("velké auto pro rodinu", "parfém, abych ti více voněl"). Z přání hodně vyplývá, jak se mají lidé rádi.





Proč mají lidé rádi Ježíška?

Proč se lidem psaní Ježíškovi tak líbí? Soudě podle ohlasů je přitahuje ono tajemno, posvátno a nekomerčno. Santa Clause můžete potkat na každém rohu - a pravděpodobně bude sponzorován nejbližším obchodem.

"Ježíška" ale nikdo nikdy neviděl. Každý si jej představuje trochu jinak. Ježíšek se navíc nenechá koupit žádným obchodem. A v neposlední řadě je "český".





A proč píší lidé Ježíškovi přes internet?

Protože je to snažší, rychlejší a efektivnější. Sepsání dopisu Ježíškovi zároveň funguje jako psychohygiena. Vynahradíte si čas, kdy si sepíšete, co od Vánoc skutečně očekáváte, proč byste to měli dostat, jaký byl uplynulý rok a jakou hodnotu pro vás mají jednotlivé věci. Následně si uvědomíte, komu se takto se vším svěříte a od koho něco hmotného nebo nehmotného očekáváte. Jim pak dojde seznam vašich přání k Vánocům.

Mimochodem, i služba MilyJezisku.cz je bez jakýchkoli reklam. Ani e-mailové adresy nejsou využívány k žádným reklamním účelům.





Kdo nejvíce píše Ježíškovi?

4,2 % má méně než 6 let. 17,8 % je ve věku 6 až 12 let. 24 % udává věk 13 až 17 let, 20,9 % 18 až 24 let. 20,6 % je mezi 25. až 35. rokem života je a 12,5 % jsou starší. Je mezi nimi i několik desítek padesátiletých a pár šedesátiletých.

Se světem to tedy nevypadá tak strašně, jak se zdá. Naopak, je vidět, že si lidé uvědomují, že Vánoce jsou především o vztazích a lásce.

Web naleznete na adrese www.milyjezisku.cz.





Poznámka: všechna data uvedená v tomto článku byla získána v anonymní podobě se souhlasem účastníků. Maximálně chráníme soukromí osob využívajících službu MilyJezisku.cz.