16. 9. 2009, Jasa
Židé a křesťané
Navigace: Katalog dotazů > Náboženství > Křesťanství
Dobrý den,
mám dotaz týkající se tématu, které mě velmi trápí a hodně o něm přemýšlím. Je to téma vztahu Křesťanů a Židů.
Jako Křesťanka jsem vždy Židy brala jak sobě rovné, jako "starší bratry a sestry ve víře", s kterými sdílím Starý Zákon, kořeny. Vždyť i Ježíš byl Žid. Na druhou stranu, spolu s apoštolem Pavlem mi je líto jejich nepřijetí Ježíše jako Mesiáše. Vzájemný pokojný dialog však považuji za důležitý.
V poslední době se však setkávám spíše jen s extrémními názory na tento vztah od různých lidí. Na jedné straně se jedná téměř o "zbožňování" a nekritický obdiv Židů, na druhé straně o vztah negativní, poukazujíce na židovský rasismus vůči ostatním lidem, na nenávist židů ke křesťanům apod. Oba dva názory jsou zhusta podpořeny různými citáty z Bible a já tak nevím, co na to říci, protože to tam - v Bibli fakt je. Např. "obdivovači" často citují verše o házení drobkům psům, o narobouvaných větvích na olivě. Ti s negativními postoji argumentují např. různými pasážemi ze Starého zákona ohledně hrozného chování Izraele k ostatním národům např. z knihy Jozue nebo Dt 20, 10 - 17. Také prý v Talmudu je spousta nenávistných doporučení vůči Nežidům.
Mám pocit, že se svým "středovým názorem" jsem sama. Prosím Vás o váš názor. Také mi vrtá v hlavě jedna otázka. Pokud spasení je skrze víru v Pána Ježíše Krista, znamená to, že Židé, kteří jej nepřijali, se vystavují nebezpečí, že spaseni nebudou? Nějak na to v Bibli nemohu najít jednoznačnou odpověď, vím, že to ví jen Bůh, ale k tomuto tématu se mi zdá jsou v Bibli někdy úplně protichůdná tvrzení. Děkuji za odpověď, modlím se k Bohu, aby mi ukázal správný postoj. Děkuji.
Židovské pojetí vyvolenosti není rasistické
Zdravim,
dekuji Vam za dotaz, tema je ovsem velmi siroke a z urciteho hlediska komplikovane, spise na delsi rozhovor. Tedy jen strucne:
nejprve tri poznamky k vasemu dotazu.
1. zidovsky rasismus - to je noncens, zidovske pojeti vyvolenosti neni rasisticke (jde spise o ceske slovo vyvolenost) pro strucne pochopeni jde o dar - Gabe a z nej plynouci ukol - Aufgabe. Zide to casto vnimaji velmi tezce.
2. litost nad zidy ve smyslu neprijeti Jezise neni na miste (je to prece jen Bozi cesta)
3. bible - chapat ji prilis fundamentalisticky vede prave k tomu, ze tam najdeme "definitivni" odpovedi na vsechno, a to je pomerne nebezpecne.
A nyni, co vidim jako jadro vasi otazky, je smysl zidovstvi po Jezisi Kristu, jaky ma Buh pro ne a pro nas ukol a v cem jsou stalym znamenim dnes (to obtizne resily cirkevni otcove a casto dochazeli k teologickemu antisemitismu, Meliton, Jan Zlatousty, Augustin) a jak budou spaseni nekrestane?
Zakladni odpovede je v Nostra aetate a v dalsi literarure.
Napr.:
- Kol. Dialog křesťanů a Židů, Praha: Vyšehrad, 1999, ISBN 80-7021-293-4, s. 445
- FRYOVÁ, H., Čítanka židovsko-křesťanského dialogu, Praha: Vyšehrad, 2003, ISBN 80-7021-665-4
- SCHUBERT, K., Ježíš ve světle tradiční židovské literatury, Praha:
Vyšehrad, 2003, ISBN 80-7021-591-7,
- SCHUBERT, K., Židovské náboženství v proměnách věků, Praha: Vyšehrad, 1999, ISBN 80-7021-303-5, s. 285
- SMOLÍK, J., Křesťanství bez antijudaismu, Praha: OIKOYMENH, 2002, ISBN 80-7298-043-2, s. 221
Kategorie otázky: Křesťanství, Náboženství různá