6. 7. 2023, efu
Vzkříšení bezprostředně po smrti nebo až na konci času?
Navigace: Katalog dotazů > Víra – nauka víry, katechismus
Dobrý den,
V jedné knize od Anselma Grüna jsem četla: "Většina teologů situuje vzkříšení člověka do chvíle bezprostředně po smrti. Soudný den, o němž hovoří bible, není totožný s vlastním Božím aktem na konci časů. Již ve smrti každého člověka se odehraje soudný den, a Bůh čas opět obnoví. Smrt každého člověka je koncem našeho času, jímž se uzavírá část historie."
Jak si prosím jeho slova vysvětlujete? Děkuji.
„Kolik kilo váží láska?“ Počítání posmrtného života na hodiny, dny, roky nedává smysl
Dobrý den,,
K Vaší otázce bych potřebovala širší kontext, protože se mi zdá, že jde spíš o nějakou existenciální než striktně teologickou výpověď Anselma Grüna. Je pravda, že něco jiného je osobní soud po smrti člověka a Poslední soud na konci věků. Vzkříšení těl se má ovšem odehrát právě až na konci věků. Jediný, kdo je nyní v nebi i s tělem, je Panna Maria (kromě Pána Ježíše). Takové je učení církve.
Nicméně z určitého hlediska může být pravda i to, že vzkříšení nastane hned po smrti člověka – už proto, že čas je relativní veličina. Po smrti přestává pro člověka astronomický čas (protože přestává žít ve světě astronomických těles a jejich pohybů), takže počítání posmrtného života na hodiny, dny, roky opravdu nedává smysl. Je to podobná otázka jako „kolik kilo váží láska?“ Klidně si můžeme představovat, že vzkříšení nastává hned po smrti, v tom smyslu, že už není žádný čas, kterým by se to dalo měřit.
Je tu ale jiná míra – a to míra lásky k Bohu, míra čistoty a svobody od různých zátěží a pout, které brání spojení s Bohem a které mohou trvat i po smrti. Pak mluvíme o „očistci“, který má jisté „trvání“, ale mírou je spíš intenzita očišťování než doba.
A dokonce ani nebe, věčnost, věčná blaženost nebude pro nás znamenat úplné bezčasí. Naše tělo (i to oslavené) je charakterizováno životem, pohybem, poznáním (stále hlubším poznáváním Boha a jeho chválou) – zkrátka určitými úkony, tedy časovostí. Bude to ale úplně jiný čas než na zemi nebo v očistci. To možná myslel Anselm Grün tím obnovením času. Ale abych mohla s větší jistotou tvrdit, co tím myslí, musela bych si to přečíst celé.
Kategorie otázky: Víra – nauka víry, katechismus
Související texty k tématu:
Vzkříšení, život po smrti, posmrtný život
- Smrtí to nekončí - příběh housenky a motýla (krátké video - Minuta o víře) Narodili jsme se, abychom žili, a ne abychom zemřeli. Smrt není konec, je to jen začátek něčeho nového. Symbolika housenky a motýla.
- Být ve spojení s Bohem, pro kterého neplatí smrt Člověk může už na této zemi poznávat Boha, pro kterého smrt neplatí. Může mu důvěřovat, může vrůstat do stále plnějšího spojení s ním. A ta důvěra může jít až k hranici smrti.
- Co míní embrya o následujícím životě? V břiše těhotné ženy se ocitla tři embrya. Jedno z nich byl malý věřící, druhé malý pochybovač a třetí malý skeptik. Malý pochybovač se zeptal: "Věříte vlastně v život po porodu?"
- Stěhování na hřbitov Kříže na hrobech neznamenají, že jsme nad někým „udělali kříž“, že „je s ním amen“ čili konec, jak se často říká. Je naopak znamením vzkříšení a naděje.
- Další texty k tématu vzkříšení zde
Kristovo vzkříšení, zmrtvýchvstání
- Kristovo vzkříšení, zmrtvýchvstání souhrnný pohled
- Kristus skutečně vstal z mrtvých
- Existuje nový začátek
- Moc Kristova vzkříšení je větší než veškeré zlo.
- Příroda nám nabízí jakýsi obraz vzkříšení
- Vstal z mrtvých, vstoupil na nebesa, sedí po pravici Boha
- Kristovo zmrtvýchvstání je klíčem k pochopení dějin
- Vzkříšení není znovuoživení naší mrtvoly...
- Když Kristus vstal z mrtvých, týkalo se to každého z nás, ač jsme ještě nebyli na světě