Hospodin má ve svém lidu zalíbení. (Ž 149,4) - Citát z Bible na každý den

15. 10. 2018, OVA

Tetování a piercing

Navigace: Katalog dotazů > Víra a život (život z víry) > Křesťanská etika, hřích

Chtel bych se zeptat na nasledujici veci:

Muzu mit jako krestan tetovani nebo piercing? Pro mne je to ciste esteticka zalezitost. Katolici nebo katolicky ktere jsem videl v kostele meli ruzne dlouhe vlasy, sperky ktere s krestanstvim nesouvisi, nektere zeny byly nejak nalicene, tak proc ne tetovani?

Módní trend s otazníky

V dnešní době se mnoho lidí nechává tetovat (podle některých průzkumů až 30% evropské mládeže). Jde o módní trend a lidé berou tetování jako ozdobu, nebo tím chtějí vyjádřit, že si se svým tělem mohou dělat, co sami chtějí. Mládež  tak často vyjadřuje  svůj adolescentní vzdor. Tetování pro člověka může být také určitým způsobem, jak zvládnout složitý vztah s vlastním tělem. Tělo se v tu chvíli pro mladého člověka stává jakýmsi „vypravěčem“ toho, co nedokáže vyjádřit slovy.  Faktem zůstává, že tetování bývá mnohdy spojováno s životním stylem, který není formován křesťanskou vírou, mnohdy naopak se stylem stojícím ke křesťanství v protikladu. Opakované tetování může  být také  obsedantním projevem ("musím mít ještě tohle a tohle tetování", ale ve výsledku stále nejsem spokojen), nebo v nadměrném množství může být projevem sebepoškozování - které je reakcí na nesnesitelnou psychickou bolest. Jako takové může mít vliv na utváření identity člověka. Nebezpečí se skrývá ve vytváření určité, někdy patologické, vazby s komunitou (stejně) tetovaných. O tom, že je nalézání  pravé identity a zdravého vztahu k sobě mnohdy spojeno s "odtetováním", je hezky psáno v knize "Kérky na srdci"

Při rozhodování o tom, zda se nechat tetovat, byť nevinným obrázkem, kytičkou, proužkem apod., je dobré zvážit, že jde o věc trvalou a její odstranění v budoucnu, až budeme ve svém životě jinde, v jiné roli, bude buď nedostupné, nebo nás bude stát mnoho peněz.

V křesťanských kruzích se setkáváme s širokým spektrem názorů, od těch tolerantních, až po kategoricky odmítavé.

Tolerantní přístup respektuje tetování, pokud nezobrazuje temné, apokalyptické motivy, nesrozumitelné obrazy, písmo, symboly nebo cokoli, co je nedůstojné lidské osoby. Biblický zákaz tetování na základě starozákonního textu: „Nebudete svá těla zjizvovat pro mrtvého ani si dělat nějaké tetování. Já jsem Hospodin“ z knihy Leviticus 19. kap.,28  chápe v jeho historicko- kulturním kontextu s tím, že dříve mělo tetování náboženský význam. Okolní národy měly totiž ve zvyku si na kůži tetovat jména nebo symboly svých bohů, a tím dávat najevo, komu patří. Byl to tedy symbol područí, otroctví a podřízenosti pohanským božstvům.  Podle zastánců tolerantího přístupu není v tetování problém, pokud nevolíme pohanské symboly a jakýkoli náboženský rozměr tetování eliminujeme.

Na druhou stranu se setkáváme s názory na opačné straně spektra – tedy s kategoricky odmítavými. Ty vycházejí především z varování exorcistů, lidí sloužících modlitbou za rozvázání z moci Zlého.  Ti varují, že za tím, co někteří lidé označují za druh umění a jiní za hyzdění těla, se může skrývat ještě cosi znepokojivějšího.  Určité tetování se podle nich může stát  branou pro vstup Zlého.  Při modlitbách  exorcisté narážejí na obtíže, když mají pracovat s potetovanými osobami. Při modlitbách člověka  části těla potetované určitými symboly např. silně pálí. I když máme pocit, že v 21. století se jedná pouze o estetickou věc, ze své zkušenosti  hovoří o provázanosti s duchovním světem. Varují, že provozování tetování je více či méně spojeno s ezoterickými praktikami, pohanstvím někdy dokonce satanismem.

Mnohdy je problém v tom, že symbolice obrázků ani nerozumíme, bereme je jako pouhou dekoraci. Ve skutečnosti mohou mít ale duchovní pozadí. Vzhledem k výše uvedenému nelze tetování náboženských ani jiných byť neutrálních symbolů a obrazů doporučovat. 

Pokud hledáme křesťanský postoj, měli bychom si uvědomit, že „ nejde přece o to mít vytetovány na těle zbožné věci, ale mít zbožné srdce a čistou duši, mít v pořádku vztahy. To, že neseme v sobě obraz Boží, je záležitost vnitřní. Tělo je pro křesťana chrámem Ducha svatého, proto mu náleží úcta a věřící ho nemá právo ničit, mrzačit ani zohyzďovat (srov. 1Kor 3,16; 6,19).“

Zpracováno dle: 

Tetování a křesťanství

O piercingu a tetování 

 

 

Kategorie otázky: Křesťanská etika, hřích, Magie, okultismus, Hudba, škola, krize víry,...

Kdo se spoléhá na Boha, je jako strom u vody.
(Jr 17,5)

Ježíš Kristus Král, Boží království

Ježíš Kristus Král, Boží království
(20. 11. 2024) Žádné království z tohoto světa, žádný král ani žádná vláda neřeší úplně a s konečnou platností osud jednotlivého…

´Tvůrce Narnie´, ateista a konvertita C. S. Lewis

´Tvůrce Narnie´, ateista a konvertita C. S. Lewis
(20. 11. 2024) C. S. Lewis zemřel 22. 11. 1963. Ve stejný den jako prezident USA John Fitzgerald Kennedy. C. S. Lewis prožil pohnutý…

Kdy začíná advent?

(18. 11. 2024) Datum první adventní neděle

Adventní kalendář k JUBILEJNÍMU ROKU

Adventní kalendář k JUBILEJNÍMU ROKU
(18. 11. 2024) 24.12. začíná jubilejní svatý rok 2025 otevřením brány baziliky svatého Petra ve Vatikánu. Nabízíme vám tip na…

Přispějte na asistenčního psa Šimonovi

Přispějte na asistenčního psa Šimonovi
(18. 11. 2024) Jmenuji se Šimon a je mi 24 let, v patnácti letech mi byla diagnostikována Friedreichova ataxie, vzácné…