Hospodin má ve svém lidu zalíbení. (Ž 149,4) - Citát z Bible na každý den

4. 6. 2014, mat

Rozum v církvi dovolen?

Navigace: Katalog dotazů > Náboženství > Křesťanství

Jsem dlouhá léta praktikující katolík. Poslední dobou se mi však zdá, že se moje víra liší od víry mého okolí.

Je pozoruhodné, jak často se různí kazatelé navážejí do rozumu, jakoby jeho používání bylo projevem nezřízené pýchy a cestou do pekelné záhuby, ačkoliv vše nasvědčuje pravému opaku. Vždyť je to přece hloupost, která kráčí ruku v ruce s pýchou vstříc záhubě jak pozemské, tak nejspíš i věčné. Naproti tomu právě rozum povznáší člověka nad ostatní živočichy tak výrazně, že nelze (při zdravém rozumu) pochybovat o Božím záměru. Příčinu snad lze hledat v odporu ke zbožšťování rozumu, k němuž se nepřátelé víry mnohdy uchylují. Reakce je ovšem nepřiměřená a zjevně ideologicky povrchní. Při vynášení rozumu „na oltář“ je totiž právě rozum první obětí: modloslužba rozumu je triumfem blbosti. Skutečný důvod však může být i mnohem přízemnější: obava, že by se někdo mohl zamyslet nad blouzněním a hloupými nápady, vydávanými za zjevené pravdy…

/.../

Otázka rozumu souvisí s konfliktem vědy a víry a tak dochází i na tomto poli k obdobnému zatracování (velmi často pomocí technických produktů vědy). Podobně bývá opatrnost a prozíravost obviňována z úzkostlivosti (jakoby protipožární opatření nebo zásoby na zimu byly projevem malověrnosti) a kritický úsudek z duchovní nevyzrálosti (jakoby blouznivé vize nemohly být důsledkem horečky spíš než zjevením: podvod nebo duševní choroba jsou vždy pravděpodobnější než zázrak).

/.../

Syntéza víry a rozumu je podstatou křesťanství . Není možný skutečný rozpor mezi vírou a rozumem. Jestliže se vyskytne, je nutné hledat příčiny. Uchýlit se k popírání (jednoho nebo druhého) je projevem fundamentalismu (z té či oné strany a bez ohledu na to „kdo si začal“). Není pravda, že se víra nemusí stále znovu obhajovat před soudem rozumu. Konfrontace totiž neprobíhá na nějaké frontové linii, ale ve svědomí každého konkrétního člověka. Odmítnutí rozumové podpory víry snad může navodit pocit jistoty, je to však teplíčko zasmrádlé: líheň nesnášenlivosti a fanatismu. Mimo to mnozí dají přednost popření víry. Při pohledu na některé projevy „zbožnosti“ je s podivem, že jich není mnohem víc...

/.../

Můj dotaz zní: je pro mě ještě místo v církvi?

Znevážení rozumu je nekřesťanské

Dobrý den,

děkujeme za Vaše pochybnosti, které vyjadřujete. Právě proto, že tyto pochybnosti máte, je dost pravděpodobné, že pro Vás v církvi místo je a že máte srdce na správném místě. Kdybyste nepochyboval, pak bychom museli být přesvědčeni, že církev je opravdu podivná sekta, která umí dobře své členy zpracovat.

Rozum je u křesťanů již od prvních staletí přes giganty typu Tomáše Akvinského až po současného papeže hodnotou, která je hodnocena stejně jako víra, ne-li dokonce více. Křesťan se ptá, zda jeho víra je rozumná, zda je logická, protože jen tak může jít k pravdě. Znevážení rozumu je tedy v zásadě nekřesťanské, jak píší již autoři 2. a 3. století.

Vaše pochybnosti v jednotlivých otázkách, které vyjadřujete, svědčí o tom, že sám rozumu užíváte a užíváte ho dobře. Sám ale určitě víte, že ne všechno, co se v kostele řekne nebo v církvi obecně říká (ať se to týká různých zjevení či životní praxe) musí křesťan/katolík dodržovat, nebo tomu věřit. Váš rozum a Vaše svědomí jsou pro Vás subjektivně nejvyšší normou, a proto byste se "proviňoval", pokud byste jednal proti nim. Stále platí to, co píše Pavel v 1. listě Soluňanům (5, 21): "Všechno zkoumejte, dobrého se držte."

S pozdravem a přáním všeho dobrého

Kategorie otázky: Víra – nauka víry, katechismus, Křesťanství, Církev, společenství křesťanů

Věda, rozum a víra:
- Jiří Grygar a jeho pohledy na vědu a víru - soubor textů
- Odporují si věda a víra? Prof. RNDr. Jan Fischer DrSc
- O vztahu víry a rozumu - průřez encyklikou Fides et Ratio (ThDr. Jiří Skoblík )
- Mystérium a rozum - o Bohu systematicky (Dominik Pecka)
- Další texty k tématu věda, rozum a víra zde

Kdo se spoléhá na Boha, je jako strom u vody.
(Jr 17,5)

Křesťanské cvičení / PODCAST K POSLECHU

Křesťanské cvičení / PODCAST K POSLECHU
(21. 11. 2024) Jaký vztah mají katolíci ke svému tělu a jak jej mohou zlepšit? Jaké jsou rozdíly mezi Enraphou a jógou, a proč je jóga…

Péče o umírající a hospice - rozhovor s Marií Svatošovou / PODCAST K POSLECHU

Péče o umírající a hospice - rozhovor s Marií Svatošovou / PODCAST K POSLECHU
(21. 11. 2024) Rozhovor s lékařkou a zakladatelkou českého hospicového hnutí Marií Svatošovou

Ježíš Kristus Král, Boží království

Ježíš Kristus Král, Boží království
(20. 11. 2024) Žádné království z tohoto světa, žádný král ani žádná vláda neřeší úplně a s konečnou platností osud jednotlivého…

´Tvůrce Narnie´, ateista a konvertita C. S. Lewis

´Tvůrce Narnie´, ateista a konvertita C. S. Lewis
(20. 11. 2024) C. S. Lewis zemřel 22. 11. 1963. Ve stejný den jako prezident USA John Fitzgerald Kennedy. C. S. Lewis prožil pohnutý…

Kdy začíná advent?

(18. 11. 2024) Datum první adventní neděle