Ježíš přinášel radostnou zvěst. (Lk 8,1) - Citát z Bible na každý den

19. 9. 2024, aled

Modly a přikázání "nezobrazíš si Boha"

Navigace: Katalog dotazů > Víra – nauka víry, katechismus

Mám nejasnosti ohledně znění Desatera v učení katolické církve. Chybí mi v něm přikázání: "Nezobrazíš si Boha zpodobněním ničeho, co je na zemi, ve vodách, nahoře na nebi". Jako by církev chtěla utajit přikázání o modlách.

S tím souvisí i moje další výtka vůči katolické církvi - katolíci uctívají pannu Marii a to z nich přece dělá modláře , jelikož si vytváří modly. V každém katolickém kostele je její socha, obvykle v hlavním prostoru. A všude okolo jsou další sochy. No nevím, třeba to jen nechápu. Ale je nějaký rozdíl mezi tímto a Izraelity na poušti, klanícími se zlatému teleti? 

P. Maria - vzor odevzdanosti, který si stavíme před oči – vnitřně nebo i fyzicky

Vaše otázka patří mezi ty, které si – někdy i opakovaně – klade každý, kdo v katolické církvi nevyrostl, a i mnozí z těch, kdo v ní vyrostli:) Slova Bible znějí zcela jednoznačně a současná realita je také jednoznačná. A dohromady nesedí.

 

Desatero v Bibli je stále stejné

Desatero v Bibli je stále stejné, nikdo ho nezměnil – ani katolíci, ani nikdo jiný. Ve Starém zákoně je Desatero vyjmenováno dvakrát a ve dvou různých verzích. V obou zákaz zobrazování je. Pro snadnou zapamatovatelnost se při výuce používají zkrácené verze, které se liší církev od církve a formulace se mění i v průběhu staletí, tak aby byly snadno zapamatovatelné a pochopitelné. Pojetí přikázání se mění i podle toho, co věda říká o významu jednotlivých pokynů v dané době. Kdybychom brali slova přikázání doslova, dalo by se z nich například odvodit, že máme mít otrokářský systém, když jsou tam otroci dvakrát zmíněni jako běžná součást domácnosti. A to dnes už snad nikoho ani nenapadne.

 

Vymezení se vůči praxi pohanských národů 

Situace v biblických dobách byla odlišná od té naší. Existovaly pohanské národy, které skutečně považovaly za božstva rukama vytvořené věci a podle toho se k těmto soškám chovaly. Vůči tomu bylo třeba se jasně vymezit. Nic, co by se tomu přibližovalo, nebylo povoleno. Bůh Hebrejů byl zcela odlišný a mělo to být bez pochyb rozeznatelné. Hrozilo nebezpečí, že lidé nebudou schopni rozlišit mezi zobrazením a zobrazovaným, když uctívání předmětů bylo v okolí běžné.

 

Při šíření křesťanství byla většina lidí negramotná. Obrazy k lidem mluvily, vyprávěly příběhy, které si lidé nemohli přečíst. 

Nyní již nejsme obklopeni sochami bůžků, a když o někom říkáme, že si něco zbožštil, myslíme tím, že tomu dává nepřiměřenou prioritu – kariéře, vlastnímu vzhledu, vybavení domácnosti, své pověsti. V tom, že považovat konkrétní předmět za obdařený nadpřirozenou mocí je nesprávné (dnes spíš směšné), se lidé shodují. (Samozřejmě to někdy někomu ujede a chodí do konkrétního kostela ke konkrétní soše, ale to neznamená, že to tak vnímají katolíci obecně, nebo že to tak dokonce učí.) Židovský národ patřil vždy k národům vzdělaným, takřka stoprocentně gramotným a lidé si mohli své svaté knihy sami číst. Při šíření křesťanství do jiných národů bylo třeba přizpůsobit formu situaci – většina lidí, ke kterým se mluvilo, byla negramotná. Z jednoduchých symbolů se tak postupně přešlo k obrazům a sochám. Mohou existovat různé pohledy na to, zda to bylo správně, ale určitě nebylo snahou porušovat Boží zákony. Obrazy k lidem mluvily, vyprávěly příběhy, které si lidé nemohli přečíst. Neměly být předmětem lidského uctívání, ale měly vést lidi k Bohu. Tak to dodnes většinou dělají.

 

Umělecká díla nemají strhávat pozornost na sebe, ale na Boha

Samozřejmě je možné patřit k té části křesťanstva, která se domnívá, že biblický zákaz je stále doslovně závazný a obrazy a sochy si lidé tvořit nesmějí. Pokud ale člověk chce pochopit ty křesťany, kteří do svého života sochy a obrazy zahrnuli, je to s malou snahou možné. Je věcí vůle a svědomí každého jednotlivce, jestli věcem bude přisuzovat správný význam. Uctívání a klanění patří pouze Bohu. To ostatní slouží svému účelu, pokud nás to k Bohu vede a nedeformuje to jeho vlastnosti v našich očích.

Pokud máte pocit, že někdo vzdává úctu obrazu, mělo by to být tak, že oceňuje Boží lásku, která se projevila v životě zobrazeného. Obrazy a sochy, ať už zpodobňují Boha, pannu Marii nebo svaté, mají svou krásou přivádět lidi k Bohu. Zobrazení postav, které mohou lidem sloužit jako vzory, může upozorňovat na důležité momenty z jejich životů.

Umělecká díla nemají strhávat pozornost na sebe, ale na Boha, na způsob cesty k němu. Tak je to i v případě Panny Marie, která je celkem logicky pokládána za zářivý příklad odevzdanosti se do rukou Božích. Proto bývá často zobrazována a mnoho křesťanů si ji bere za vzor a staví si ji před oči – vnitřně nebo i fyzicky. Pokud lidé její příběh dobře chápou, nemohou než na první místo stavět Boha; stejně, jako to dělala ona sama.

 

Stavíme si před oči příklady těch, kteří nás předešli 

Nenechte se zmást tím, že se někteří křesťané nevyznají v tom, co církev učí, a někdy dělají nebo říkají něco jiného. Každý z nás klopýtá a dělá chyby. Zkuste se na obrazy a sochy podívat jako na projev upřímné lásky k Bohu. Nejdeme za ním sami, jdeme tam i s těmi, kdo nás předešli, a jejichž příklad nám může být pomocí. Ani katolická církev nikoho ze svých členů nenutí, aby se na obrazy světců díval, a jsou dnes kostely, kde je výzdoba minimální a velmi decentní a ke konkrétnímu ztvárnění má velmi daleko. Záleží na každém, zda mu tato forma umění prospívá a využije ji, nebo zda si najde jinou cestu.

Věřte, že i římští katolíci upřímně milují Boha a jdou za ním nejlépe, jak umí. S pomocí soch i sochám navzdory, každý sám za sebe. Tak jako my všichni.

Kategorie otázky: Víra – nauka víry, katechismus

Související texty k tématu:

Desatero
Desatero přikázání Božích Člověk potřebuje v rozmanitých situacích oporu pro orientaci. 
Život je víc než Desatero Byli jste povoláni ke svobodě. 
Jsme povoláni k něčemu většímu a krásnějšímu Dodržovat slepě Desatero nestačí
Čím se řídit při rozhodování? Striktní dodržování pravidel, či okolnosti?
Boží přikázání nejsou dopravní předpisy 
Dodržovat předpisy a jízdní řády je žalostně málo 
Liberalismus, konzervatismus ... a víra? Liberalismus má dvě stránky. 
Co ne-dělá život křesťanským Pánbíček tě potrestá.
Kdo a kdy zavedl termín "Desatero?
Náboženství a desatero mě moc nezajímaly „Které přikázání je první ze všech?“ 
Na prvním místě miluj Boha. Proč?

Kdo se spoléhá na Boha, je jako strom u vody.
(Jr 17,5)


Zátopy vod nemohou uhasit lásku ("charitu") a proudy řek ji neodplaví. (Bible Pís 8,6b-7a)


Sbírkové konto:  
44665522/0800  VS 906

Papež vyjádřil solidaritu s oběťmi povodní v Česku

Papež vyjádřil solidaritu s oběťmi povodní v Česku
(19. 9. 2024) Při veřejné generální audienci ve středu 18. 9. 2024 pozdravil papež František věřící různých světových jazyků…

Legendární jezuita Adolf Kajpr († 17. září 1959)

Legendární jezuita Adolf Kajpr († 17. září 1959)
(16. 9. 2024) Adolf Kajpr – legendární jezuita, vězeň nacismu i komunismu. Byl to malý muž svým vzrůstem, ale velký…

Zátopy vod nemohou uhasit lásku ("charitu")

Zátopy vod nemohou uhasit lásku ("charitu")
(15. 9. 2024) Zátopy vod nemohou uhasit lásku (přel. "charitu")  a proudy řek ji neodplaví. (Bible Pís…

Svatá Ludmila (16.9.)

Svatá Ludmila (16.9.)
(15. 9. 2024) Svatá Ludmila byla šlechtična z knížecího rodu Pšovanů v severních Čechách. Narodila se kolem roku…

15. září 1993 byl sicilskou mafií zavražděn kněz Giuseppe Puglisi

15. září 1993 byl sicilskou mafií zavražděn kněz Giuseppe Puglisi
(14. 9. 2024) Padre Giuseppe Puglisi se pokusil se o nemožné – zachránit děti ulice, které rostou pro mafii. Není divu, že se…