21. 5. 2020, efu
Kde je Pán Ježíš po nanebevstoupení?
Navigace: Katalog dotazů > Víra – nauka víry, katechismus
Dobrý den,
chci se zeptat, kde je Pán Ježíš po svém nanebevstoupení? Ve vyznání víry vstoupil na nebesa a sedí po pravici Otce. Jeho oslavené tělo musí někde být, ale asi mimo náš prostor a čas? I Panna Maria tedy musí být s Pánem Ježíšem v nebi, ale jak tam to místo vypadá ? :-D Je tam neporušená příroda nebo obláčky jako v Anděl Páně ?
Děkuji.
Na první pohled legrační dotaz, ale ve skutečnosti náročné téma
Dobrý den,
Váš dotaz sice na první pohled vypadá legračně, ale ve skutečnosti je to dost obtížné téma. Proto hned na začátku upozorňuji, že na něj neodpovím – budu jen kroužit kolem.
V každém případě máte pravdu, že jeho oslavené tělo (stejně jako tělo Panny Marie) je mimo náš časoprostor. A nejspíš to tam nevypadá jako v Andělovi Páně, ale jak to tam vypadá, to nezjistíme, dokud tam nebudeme taky, protože „ani oko nevidělo, ani ucho neslyšelo, co Bůh připravil těm, kdo ho milují“. Tím bychom mohli skončit. Ale…
Pán Ježíš říká ve Zjevení svatého Jana, že „všechno tvoří nové“. Nová nebesa, novou zem, nový Jeruzalém (Zj 21, 1-2). Toto nové stvoření čeká na zničení starého – nejdřív musí přijít konec našeho světa, poničeného hříchem, Poslední soud a vzkříšení mrtvých (tedy jejich těl). Pak teprve přijde tato nová skutečnost, o které sice také nic nevíme, ale aspoň je jasné, že v ní bude mít místo jakási tělesnost. Tato tělesnost bude jiného druhu, než ta naše současná: bude nad ní vládnout duch, takže nebude problém přemisťovat se, procházet zdmi atd., tak jak to ukázal Pán Ježíš po svém vzkříšení. I hmota sama bude mít jiné vlastnosti, především onu „poslušnost“ duchu. Bude to skutečně krása, radost a pokoj, už z toho důvodu, že tam nebude ta poškozenost hříchem – bude to stvoření právě vyšlé z Boží ruky. Všechno bude v harmonii, včetně lidí, kteří budou objevovat krásu a moudrost stvořitele – a rozhodně se nebudou nudit.
Ale kde je tedy teď Pán Ježíš a Panna Maria? Pokud ještě tento nový prostor není stvořen, tak kde se nalézají jejich těla? Tady si musíme uvědomit, že i čas, tak jak ho vnímáme my, je součástí tohoto světa, který pomine. Nebe je věčné (jiným druhem věčnosti než Bůh, ale z našeho pohledu je to věčnost bez začátku a konce v čase). Není tam slunce ani měsíc, které by osvěcovaly Boží město („jeho světlem je Beránek“ Zj 21, 23) a podle nichž by si Bůh řídil hodinky. Jakási „časovost“ tam je, ale jiná, měří se úplně jinými jednotkami. Proto můžeme klidně říci, že z našeho pohledu toto nebe už existuje, už je v něm Pán Ježíš i Panna Maria, už ho obývají i duše svatých, zatím bez těl. Prolíná se tu naše pozemská časovost – čekáme tu na konec světa a Poslední soud ¬– a věčnost nebe, o kterém nemůžeme říct: tehdy a tehdy bude stvořeno. Právě proto možná Písmo říká: „Hle, všechno tvořím nové“ (Zj 21, 5), ne všechno stvořím nové.
V každém případě na rozuzlení těchto obtížných otázek si musíme počkat až do nebe. Snad se tam všichni potkáme a zasmějeme se společně svým současným představám!
Kategorie otázky: Víra – nauka víry, katechismus, Eschatologie
Související texty k tématu:
Kristovo vzkříšení, zmrtvýchvstání
- Kristovo vzkříšení, zmrtvýchvstání souhrnný pohled
- Kristus skutečně vstal z mrtvých
- Existuje nový začátek
- Moc Kristova vzkříšení je větší než veškeré zlo.
- Příroda nám nabízí jakýsi obraz vzkříšení
- Vstal z mrtvých, vstoupil na nebesa, sedí po pravici Boha
- Kristovo zmrtvýchvstání je klíčem k pochopení dějin
- Vzkříšení není znovuoživení naší mrtvoly...
- Když Kristus vstal z mrtvých, týkalo se to každého z nás, ač jsme ještě nebyli na světě
Vzkříšení, život po smrti, posmrtný život
- Smrtí to nekončí - příběh housenky a motýla (krátké video - Minuta o víře) Narodili jsme se, abychom žili, a ne abychom zemřeli. Smrt není konec, je to jen začátek něčeho nového. Symbolika housenky a motýla.
- Být ve spojení s Bohem, pro kterého neplatí smrt Člověk může už na této zemi poznávat Boha, pro kterého smrt neplatí. Může mu důvěřovat, může vrůstat do stále plnějšího spojení s ním. A ta důvěra může jít až k hranici smrti.
- Co míní embrya o následujícím životě? V břiše těhotné ženy se ocitla tři embrya. Jedno z nich byl malý věřící, druhé malý pochybovač a třetí malý skeptik. Malý pochybovač se zeptal: "Věříte vlastně v život po porodu?"
- Stěhování na hřbitov Kříže na hrobech neznamenají, že jsme nad někým „udělali kříž“, že „je s ním amen“ čili konec, jak se často říká. Je naopak znamením vzkříšení a naděje.
- Další texty k tématu vzkříšení zde