14. 3. 2017, JJ
Ježíšovo tělo v eucharistii
Navigace: Katalog dotazů > Víra – nauka víry, katechismus > Ježíš
Dobrý den,
jsem katolík a plně věřím katolické nauce.
Nedávno mi jeden člověk položil otázku ohledně eucharistie a já nevím, jak odpovědět.
Ta otázka zní: "Když Ježíš ve svém oslaveném těle sedí po pravici Boha, jak může být denně na mnoha místech v eucharistii? Co se děje s oslaveným fyzickým tělem Ježíše, který fyzicky sedí po pravici Boží, když se přeměňuje v hostii?"
A při této otázce mě napadá další - Je Ježíš skutečně FYZICKY se svým tělem přítomný po pravici Boží? Nemuselo by pak být také nebe hmotné a také Bůh Otec?
Předem děkuji za odpověď.
Církev během staletí rozvinula učení o tzv. transsubstanciaci. Velice zjednodušeně řečeno jde o to, že Ježíš je v eucharistii přítomen jako nehmotná substance, chléb a víno zůstávají jako hmotné akcidenty.
Substance a akcident jsou pojmy z řecké filosofie. Opět velmi stručně: Podle tohoto učení má vše, co je, nějakou nehmotnou substanci, "základ", např. každý stůl má s ostatními stoly společnou ideu "stolovitosti", ale provedení jsou odlišná. Starožitný stůl po babičce a nový kancelářský stůl mají stejnou nehmotnou substanci "stolovitosti", ale různé provedení - materiál, design atd., různé akcidenty.
Stejně tak my lidé máme něco společného - "lidství", ale akcidenty (věk, barva vlasů, hmotnost atd.) máme různé. V eucharistii je Ježíš působením Ducha sv. reálně přítomen jako substance, čili nehmotně, hmotné akcidenty chleba a vína zůstávají tak, jak je známe.
Ke druhé otázce - z biblických zpráv o setkání učedníků se Zmrtvýchvstalých víme, že si Ježíšovo oslavené tělo nemáme představovat pouze jako "oživené" tělo, jak ho známe, ale jako něco úplně nového, co se vymyká našim zkušenostem. Pojem "fyzicky" v této souvislosti nelze použít. Člověk má přirozenou tendenci vnímat vše v čase a prostoru - "nebe" se ale těmto kategoriím zcela vymyká.
Samozřejmě se nacházíme v oblasti tajemství a víry, moderní věda totiž k čemukoliv, co se nachází mimo čas a prostor nemůže nic říci - ani potvrdit, ale ani vyvrátit.
Kategorie otázky: Víra – nauka víry, katechismus, Ježíš, Církev, společenství křesťanů, Mše, eucharistie, liturgie, nedělní povinnost