Ty jsi Mesiáš. (Mt 16,16) - Citát z Bible na každý den

Sekce: Nedělní liturgie

4. 4. 2004

Květná neděle - Cyklus C

VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA

Hosana synu Davidovu! Požeh­na­ný ten, který přichází ve jménu Hos­podi­nově! Král izraelský! Hosana na vý­sostech!


<b>Průvod s ratolestmi:</b>

<b>Evangelium Lk 19,28-40</b>

V tomto úryvku je jasně vidět, jak Ježíš chápe svoji královskou důstojnost: Nevstupuje do Jeruzaléma okázale a ho­nosně, ale pokorně na oslátku. Tímto činem ukazuje dvě věci: On je skutečně Mesiášem a králem (Zach 9,9), avšak jiným než krá­lové ”tohoto světa”. Nevystupuje před člo­věkem se zdrcující mocí, ale sestupuje k němu s tichostí a mírností. Jeho cesta k člověku vede přes ponížení, které do­sáhne své nej­větší hloubky při utrpení na kříži.
Ježíš šel vzhůru do Jeruzaléma. Když se přiblížil k Betfage a Be­tánii u hory, která se jmenuje Olivová, poslal napřed dva ze svých učedníků a řekl jim: ”Jděte do protější vesnice. Jak do ní vejdete, naleznete přivázané os­látko, na kterém ještě neseděl žádný člo­věk; odvažte ho a přiveďte! A kdyby se vás někdo zeptal: Proč ho odvazujete?, odpovíte mu takto: Pán ho potřebuje.” Ti, kdo byli posláni, odešli a nalezli všechno, jak jim to řekl. Když oslátko odvazovali, ptali se jich jeho majitelé: ”Proč to oslátko odvazujete?”
Odpověděli: ”Pán ho potře­buje.”
Přivedli oslátko k Ježíšovi, přeho­dili přes ně pláště a vysadili na ně Ježíše. Když už se blížil ke svahu Oli­vové hory, začal celý zá­stup učedníků radostně a hlasitě chválit Boha za všechny zázraky, které viděli na vlastní oči, a provolávali: ”Požehnaný, který přichází jako král ve jménu Páně! Na nebi pokoj a sláva na výsostech!”
Někteří farizeové ze zástupu na něj volali: ”Mistře, zakaž to svým učed­níkům!”
Odpověděl: ”Říkám vám: Bu­dou-li oni mlčet, bude křičet kamení.”

VSTUPNÍ MODLITBA

Všemohoucí, věčný Bože, tys nám poslal svého Syna: stal se člově­kem, poní­žil se a byl poslušný až k smrti kříže; dej, ať také my za všech okolností ko­náme tvou vůli, abychom tvého Syna následovali a měli účast na jeho vzkří­šení. Neboť on s tebou v jednotě Du­cha svatého…

1. ČTENÍ

Boží služebník je zde líčen jako pro­tiklad svého lidu, kterému připadá těžké naslouchat Bo­ží­mu slovu. ”Služebník” je nao­pak dokonalým učed­níkem. Charakteri­zují jej dva postoje: Za­prvé je zcela otevřen naslouchání Božímu slovu celým srdcem, zadruhé zvěstuje to, co je mu řečeno i přes nepřá­telství a utr­pení, které si tím přivádí.

Iz 50,4-7

Pán, Hospodin, mi dal jazyk učed­níka, abych uměl znaveného pou­čovat utěšujícím slovem. Každého rána mi probouzí sluch, abych ho po­slouchal, jak je povinnost učed­níků. Pán, Hospodin, mi otevřel ucho a já se nezdráhal, ne­couvl nazpět. Svá záda jsem vydal těm, kteří mě bili, své líce těm, kteří rvali můj vous. Svou tvář jsem neskryl před hanou a slinou.
Pán, Hospodin, mi však po­máhá, ne­budu tedy potupen. Proto dávám ztvrdnout své tváři v křemen a vím, že nebudu zahanben.

ŽALM 22

Odpověď: Bože můj, Bože můj, proč jsi mě opustil?

Posmívají se mi všichni, kdo mě vidí, – šklebí rty, pokyvují hlavou: – ”Spoléhal na Hospodina, ať ho vysvobodí, – ať ho zachrání, má-li ho rád!”

Obkličuje mě smečka psů, – tlupa zlosynů mě svírá. – Probodli mi ruce i nohy, – spočítat mohu všechny své kosti.

Dělí se o můj oděv, – losují o můj šat. – Ty však, Hospodine, nestůj daleko, – má sílo, pospěš mi na pomoc!

Budu vyprávět svým bratřím o tvém jménu, – uprostřed shromáždění budu tě chválit. – ”Kdo se bojíte Hospodina, chvalte ho, – slavte ho všichni z Jakubova potomstva.

2. ČTENÍ

V první části se hlouběji rozvádí Ježíšova ”kenoze”, tj. ”vyprázdnění se” od nároků na pocty a slávu. Ježíš se ”vyprázdnil”: stal se služebníkem, obyčejným člověkem, který dokonce zemřel potupnou smrtí kříže. Navenek se ”zřekl” svého jména (avšak nepřestal být Bohem a Pánem slávy, jen to nebylo vidět očima lidí), a proto jako člověk dostal Jméno nad jiná jména. Ponížený a potupený služebník byl povýšen a stal se Pánem!

Flp 2,6-11

Kristus Ježíš, ačkoli má božskou přirozenost, nic nelpěl na tom, že je rovný Bohu, ale sám sebe se zřekl, vzal na sebe přirozenost služebníka a stal se jako jeden z lidí. Navenek byl jako každý jiný člověk, ponížil se a byl poslušný až k smrti, a to k smrti na kříži.
Proto ho také Bůh povýšil a dal mu Jméno nad každé jiné jméno, takže při Ježíšově jménu musí pokleknout každé koleno na nebi, na zemi i v podsvětí a každý jazyk musí k slávě Boha Otce vyznat: Ježíš Kristus je Pán.

ZPĚV PŘED EVANGELIEM

Kristus byl poslušný až k smrti, a to k smrti na kříži. Proto ho také Bůh povýšil a dal mu Jméno nad každé jiné jméno.

EVANGELIUM

Lukáš ve svém vyprávění o Ježíšově utrpení zdůrazňuje aspekt následování. Šimon z Kyrény a zbožné ženy jsou příkladem následování Ježíše Krista také v posledním a rozhodujícím okamžiku. O Šimonu se říká, že ”na něj vložili kříž, aby ho nesl za Ježíšem” (23,26) – tento výraz vyjadřuje typický postoj učedníka (9,23; 14,27), a tudíž je také výzvou k následování Ježíše v jeho vrcholném sebeodevzdání. Ženy s davem se bily v prsa v postoji obrácení (23,27; 23,48). Ježíš na kříži je také vzorem odpuštění: ”Otče, odpusť jim, vždyť nevědí, co činí” (23,24). Při umírání je pak příkladem dokonalého odevzdání se do Otcových rukou, a tak sám na sobě uskutečňuje slova o odevzdanosti do Otcovy prozřetelnosti (Lk 12,22-32; Lk 23,46).

Lk 23,1-9.11.13-21.24-47 (kratší text)

Starší lidu, velekněží a učitelé Zákona odvedli Ježíše k Pilátovi.
Tam na něj začali žalovat: ”Zjistili jsme, že tento člověk rozvrací náš národ, brání odvádět císaři daně a vydává se za krále Mesiáše.”
Pilát se ho zeptal: ”Ty jsi židovský král?”
Odpověděl mu: ”Ano, já jsem!”
Pilát pak prohlásil velekněžím a lidu: ”Neshledávám na tomto člověku žádné provinění.”
Ale oni naléhali a říkali: ”Pobuřuje lid svým učením po celém Judsku, počínajíc Galileou až sem!”
Jakmile to Pilát uslyšel, zeptal se, zdali ten člověk je Galilejec; a když se dověděl, že je z Herodova území, poslal ho k Herodovi, který se také právě v těch dnech zdržoval v Jeruzalémě.
Jakmile Herodes spatřil Ježíše, velmi se zaradoval. Už dávno si ho totiž přál uvidět, protože o něm slýchal a doufal, že uvidí, jak udělá nějaký zázrak. Kladl mu tedy mnoho otázek, ale on mu vůbec neodpovídal. Tu Herodes i se svými vojáky mu dal najevo, že jím pohrdá, a ztropil si z něho posměch; dal ho obléci do bílých šatů a poslal ho nazpět k Pilátovi.
Pilát svolal velekněze, členy velerady i lid a řekl jim: ”Přivedli jste mi tohoto člověka, že prý pobuřuje lid. Já sám jsem ho vyslechl ve vaší přítomnosti, ale neshledal jsem, že by se tento člověk provinil něčím z toho, co na něj žalujete. Ale ani Herodes ne, vždyť ho poslal nazpět k nám. Prostě nespáchal nic, co by zasluhovalo smrt. Dám ho tedy potrestat a pak ho propustím.”
Ale oni se všichni dali do křiku: ”Pryč s ním! Propusť nám Barabáše!” Ten byl uvržen do žaláře pro nějakou vzpouru vzniklou v městě a pro vraždu.
Pilát začal znovu na ně naléhat, protože chtěl Ježíše propustit. Ale oni odpověděli křikem: ”Ať je ukřižován, ať je ukřižován!”
Pilát se proto rozhodl povolit jejich žádosti: propustil toho, který byl uvržen do žaláře pro vzpouru a vraždu a kterého si vyžádali, a Ježíše vydal, aby se jim stalo po vůli.
Když ho odváděli, zadrželi jistého Šimona z Kyrény, který právě přicházel z pole, a vložili na něj kříž, aby ho nesl za Ježíšem.
Za ním šel velký zástup lidu a ženy, které nad ním naříkaly a plakaly. Ježíš se k nim obrátil a řekl: ”Jeruzalémské dcery, neplačte nade mnou! Spíše nad sebou plačte a nad svými dětmi; přijdou totiž dny, kdy se bude říkat: Blahoslavené neplodné, životy, které nerodily, a prsy, které nekojily! Tehdy lidé začnou říkat horám: Padněte na nás! a kopcům: Přikryjte nás! Neboť když se toto děje se zeleným stromem, co se teprve stane se suchým!”
Spolu s ním byli vedeni na popravu také dva zločinci. Když došli na místo, které se nazývá Lebka, ukřižovali jeho i ty zločince, jednoho po pravici a druhého po levici. Ježíš řekl: ”Otče, odpusť jim, vždyť nevědí, co činí.” Jeho šaty si rozdělili losem.
Lid stál a díval se. Členové velerady se mu vysmívali: ”Jiným pomohl, ať pomůže sám sobě, je-li Mesiáš, Boží Vyvolený.”
Posmívali se mu i vojáci, přistupovali, podávali mu ocet a říkali: ”Když jsi židovský král, zachraň sám sebe!”
Nad ním byl totiž nápis: To je židovský král.
Jeden z těch zločinců, kteří viseli na kříži, se mu rouhal. ”Copak ty nejsi Mesiáš? Zachraň sebe i nás!”
Druhý ho však okřikl: ”Ani ty se nebojíš Boha? Vždyť jsi odsouzen k stejnému trestu! My ovšem spravedlivě: stáváme přece jen, jak si zasloužíme za to, co jsme spáchali, ale on neudělal nic zlého.” A dodal: ”Ježíši, pamatuj na mě, až přijdeš do svého království.”
Odpověděl mu: ”Amen, pravím ti: Dnes budeš se mnou v ráji.”
Bylo už asi dvanáct hodin. Tu nastala tma po celém kraji až do tří odpoledne, protože se zatmělo slunce. Chrámová opona se vpůli roztrhla. Ježíš zvolal mocným hlasem: ”Otče, do tvých rukou poroučím svého ducha.” A po těch slovech vydechl naposled.
Když setník viděl, co se stalo, velebil Boha a řekl: ”Tento člověk byl skutečně spravedlivý.” A všichni ti lidé, kteří se tam shromáždili k této podívané, když viděli, co se stalo, bili se v prsa a vraceli se domů.

K ZAMYŠLENÍ

Smrt jako cesta ke vzkříšení? Není to moc kruté? Musí to tak být? Jistě

bychom si dokázali vymyslet příjemnější cestu a také si ji řada lidí vymýšlí. Ale Ježíšovo přijetí smrti je jedním z nejpádnějších důvodů, proč je možné a správné přijímat křesťanství jako realistickou, a ne smyšlenou cestu, která je nakonec pro člověka žádoucí. Přijetí smrti je přijetím jedné z nejzávažnějších skutečností života, kterou nelze odstranit. A Ježíšovo vzkříšení, které se týká i nás, je překonáním této největší překážky k plnosti života, překonáním síly, vůči které je každý člověk nakonec zcela bezmocný.

TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN

Iz 42,1-7

Jan 12,1-11

Komentář: Iz 42,1-7
Nalomenou třtinu nedolomí – to je pro tebe velká naděje! Kdykoli budeš prožívat, že jsi slabou třtinou, neschovávej se před Kristem: On tě nedolomí, nezničí. On přišel zachránit právě to, co je slabé.

Iz 49,1-6

Jan 13,21-33.36-38

Komentář: Iz 49,1-6
Frustrace ze služby, ze snahy žít evangelium: nejsem první, kdo něco takového prožívá. Jak na tyto pocity reaguje Služebník?

Iz 50,4-9a

Mt 26,14-25

Komentář: Iz 50,4-9a
Kráčet s Kristem na Golgotu není snadné. A nemůžeme obstát bez Boží blízkosti: bez jistoty, že on je naší pomocí.

8. 4. - Zelený čtvrtek

Ex 12,1-8.11-14

1 Kor 11,23-26 ; Jan 13,1-15

Komentář: Jan 13,1-15
Ježíš miloval tebe i mě až do krajnosti: Udělal pro nás nemyslitelné. A dřív, než se pokusíš objevit, jak následovat jeho lásku vůči druhým, přijmi jeho lásku k tobě… do krajnosti.

9. 4. - Velký pátek

Iz 52,13-53,12

Žid 4,14-16; 5,7-9 ; Jan 18,1-19,42

Komentář: Jan 18,1-19,42
Vyvrcholením pašijí je Ježíšovo ukřižování a umírání. Jeho zvolání ”žízním” navazuje na předchozí výrok, že musí vypít kalich, který mu podal Otec (Jan 18,11). Ježíš má na kříži žízeň po naplnění Otcovy vůle.

Kdo se spoléhá na Boha, je jako strom u vody.
(Jr 17,5)

Händel i v temnotách života přinesl skvělé hudební plody.

(22. 2. 2025) Georg Friedrich Händel (* 23. února 1685 Halle + 14. dubna 1759 Londýn) se po prodělané mrtvici dostal na pokraj…

Mladí lidé proti zvrácenému politickému zřízení

Mladí lidé proti zvrácenému politickému zřízení
(21. 2. 2025) 22. 2. 1943 byli v Mnichově gilotinou popraveni tři mladí lidé Sophie Scholl, Hans Scholl a Christoph Probst z odbojové…

Světový den sociální spravedlnosti: 20. 2.

Světový den sociální spravedlnosti: 20. 2.
(19. 2. 2025) Světový den sociální spravedlnosti byl ustanoven OSN v roce 2007 a připomíná, že sociální spravedlnost by měla být…

Kdy je letos Popeleční středa?

(11. 2. 2025) Datum popeleční středy tento rok

Nová mobilní aplikace Víra.cz: „Víra na dosah ruky“

Nová mobilní aplikace Víra.cz: „Víra na dosah ruky“
(11. 2. 2025) S potěšením oznamujeme spuštění mobilní aplikace webu Víra.cz, která je oficiálně dostupná od 11. února 2025. Cílem…