Sekce: Knihovna
9. den: Biřmování – Duch volá: „Přijď!“ (Zj 22,17)
z knihy Svatodušní novéna
Body k modlitbě
Dnes nahlédneme do Apokalypsy, tedy knihy Zjevení apoštola Jana. Jde o text, který volí jiný literární druh, než je prosté líčení historických událostí či poučný dopis. Jde o způsob líčení vizí, které nešetří obrazy, symboly, velkolepými scénami. Čtenář je často fascinován barvitými obrazy. Za emotivními vyjádřeními je touha sdělit cosi, co není prostými slovy sdělitelné. Mnohokrát v textu jako by se rozehrávaly obrazy či paralely s různými místy Starého zákona. V samém závěru knihy Zjevení se autor zmiňuje o „vodě života“ a „Duchu“. I zde se odráží celá řada míst Starého i Nového zákona (Iz 55; Jr 2,13; Ž 23,2; Jan 4,10nn; Jan 7,37nn...). Nevěsta je zásadní pojem Starého zákona, který jím označoval Izrael, a církev záhy pochopila, že toto označení platí ještě mnohem více o ní. Biřmováním nejen dostáváme pomoc od Pána, my se stáváme milovanou nevěstou, součástí lidu nové smlouvy, který má zvláštní výsady. Biřmováním si „nás Bůh v Kristu pomazal, a tak nám vložil do srdce Ducha jako záruku“ (srov. Katechismus katolické církve 1296).
http://www.katechismus.cz/paragraf.php?sel_paragraf=1296&x=0&y=0
Můžeme postupovat podle těchto kroků:
1. Přečtěme si nejprve text Zj 21,6-7; 22,17.
2. Procházejme text znovu, ale pomalu a označme místa, která nás oslovují.
3. Zkusme si představit pramen či řeku se skvělou vodou.
4. Projděme verše ještě jednou, tentokrát s pomocí poznámek, a u toho, co se nás dotýká, zůstaňme.
5. Nyní zkusme opustit text a pokusme se nechat na sebe tiše působit to, o čem jsme přemýšleli.
6. Dnes nepřipojujme prosby, ale chválu. Zakončeme modlitbou Otče náš.
Tipy, jak se soustředit a využít připravené rozjímání
1. Přečtěme si text Písma Zj 21,6-7; 22,17.
(Ten, který seděl na trůnu...) 21,6dodal: „...Já jsem Alfa i Omega, počátek i konec. Tomu, kdo žízní, dám napít zadarmo z pramene vody živé. 7Kdo zvítězí, dostane toto vše; já mu budu Bohem a on mi bude synem...“
22,17A Duch i nevěsta praví: „Přijď!“ A kdokoli to slyší, ať řekne: „Přijď!“ Kdo žízní, ať přistoupí; kdo touží, ať zadarmo nabere vody života.
2. Procházejme text znovu, ale pomalu a označme místa, která nás oslovují.
3. Zkusme si představit pramen či řeku se skvělou vodou.
4. Projděme verše ještě jednou, tentokrát s pomocí poznámek, a u toho, co se nás dotýká, zůstaňme.
Jednotlivé verše Zj 21,6-7; 22,17
|
Komentář k veršům
|
Ten, který seděl na trůnu... 21,6dodal: „...Já jsem Alfa i Omega, počátek i konec. Tomu, kdo žízní, dám napít zadarmo z pramene vody živé.
|
Bůh – první i poslední, všechno ve všem... On nám říká, že nám dá pít. On nám dá pít! Co je živou vodou uvnitř Božího tajemství? Jediné, co vytváří prostor Božího přebývání – Duch svatý. Bůh nám dává vodu živou (Jan 4). Prosme o tuto vodu. Ale zkusme si nyní představit, jak nám Pán podává tuto „vodu“. Zkusme ji přijmout (!) a pít.
|
7 Kdo zvítězí, dostane toto vše; já mu budu Bohem a on mi bude synem...“
|
Jistě, pokud zvítězíme... Proč právě dnes neříci své: „Já chci zvítězit! Pomoz mi, prosím!“ Jak nesmírná blízkost, kterou Bůh zaslibuje! Není to okamžik, kdy má člověk odpovědět: „Já chci být tvým synem, dcerou“?
|
22,17 A Duch i nevěsta praví: „Přijď!“
|
Nevěsta – symbol církve (Zj 21,2). To proto, že po ní – po nás – Bůh touží. Nevěsta, protože ji učinil Bůh krásnou svým vykoupením. On je ženichem ve smyslu zachránce, ale tento termín mluví také o určité něžné intimitě. Ne nadarmo je v této souvislosti často jmenována Maria. Ona je vzorem, ale i symbolem snoubenky. Avšak ona je jedna z nás, a tak je také symbolem každého, kdo přijal Ducha svatého do svého nitra (Lk 1,35).
|
A kdokoli to slyší, ať řekne: „Přijď!“ Kdo žízní, ať přistoupí; kdo touží, ať zadarmo nabere vody života.
|
Přijď! Tak po Bohu volá nejen „nevěsta“, ale také Duch! On spolu s námi, v našich srdcích volá (Ř 8,26). Připojme se k tomuto volání: „Přijď!“ Prvotní církev to vyjadřovala aramejským souslovím Maranatha, tedy: „Přijď, Pane!“ Naberme z pramene, který nám Bůh nabízí!
|
5. Nyní zkusme opustit text a pokusme se nechat na sebe tiše působit to, o čem jsme přemýšleli.
6. Dnes nepřipojujme prosby, ale chválu. Zakončeme modlitbou Otče náš.
Bože, ty jsi:
veliký, krásný, silný, jemný, tichý ...
Otče náš...
Ostatní kapitoly z této knihy na tomto webu:
- Tipy, jak se soustředit a využít připravené rozjímání
- 1. den: Ježíš nám touží dát svého Ducha
- 2. den: Duch posiluje vnitřního člověka Ef 3,14-19
- 3. den: Tajemství Nejsvětější Trojice
- 4. den: Duch proti tělu a tělo proti Duchu
- 5. den Církev
- 6. den: Bůh a bolest
- 7. den: Ovoce Ducha
- 8. den: Charisma
Autor: Michal Němeček
Související texty k tématu:
Duch svatý, letnice:
- Jak nejlépe "realizovat sám sebe"? Jak nejlépe realizovat své životní poslání? Existuje universální návod?
- Duch svatý není nějaká ´energie´ Ducha svatého nemůžeme získat nějakým čarováním. Není to energie, kterou lze někde načerpat. Jestliže chci přijmout Ducha svatého, tedy Ducha Kristova, musím přijít ke Kristu.
- Kdo je Duch svatý, jak působí? Duch svatý je darem, poutem lásky i Láskou - Osobou. Je tím, kdo sjednocuje a vytváří společenství. (Angelo Scarano)
- Jakých je sedm darů Ducha svatého? Duch svatý neuděluje jen sedm darů, ale uděluje jich nespočet. Všichni jsme totiž Duchem Božím "vybavováni" k tomu, abychom "mohli být užiteční" (1 Kor 12,7). Jeho dary jsou tedy rozmanité tak, kolik existuje lidí a situací, ve kterých se lidé nacházejí. Pro základní pochopení a rozlišení se ale uvádí tzv. "sedm darů Ducha svatého" dle Iz 11,2.
- Nevíme, jak se modlit... Existuje modlitba, která tě na první pohled přesahuje. Bylo tomu tak od počátku církve. Apoštol Pavel napsal: "Nevíme, jak se modlit ..." A dodává: "... ale Duch svatý přichází na pomoc naší slabosti a modlí se v nás." Tvoje srdce si to těžko dokáže představit, ale jeho Duch je v tvém nitru v neustávající činnosti. (Roger Schutz)
- Duchu svatý omlouvám se, ale moc ráda tě nemám...
- Další texty k tématu Duch svatý, Letnice zde